مقالات آموزشی, مقالات شبکه

آشنایی با استوریج های NAS و DAS و تفاوت میان آن دو

Direct Attached Storage (DAS) وسیله ای است که به همان روش هارد اکسترنال به رایانه متصل می شود – می تواند ATA ، SATA ، SAS ، USB ، FireWire یا Thunderbolt باشد. هر واحد DAS از یک سیستم فایل استفاده می کند که یک کامپیوتر میزبان می تواند درایورها را برای آن فراهم کند. سیستم فایل DAS توسط سیستم عامل رایانه شخصی که DAS به آن متصل است تعریف و کنترل می شود .

DAS دقیقاً مانند هارد دیسک داخلی ، دسترسی مستقیم به دیسک یا دیسک های خود را از نظر بخش ها فراهم می کند. اولین و رایج ترین نمونه یک هارد اکسترنال معمولی است. نمونه های پیچیده تر دستگاه های Drobo 5D و LaCie هستند.

تا آنجا که بازیابی داده ها می رود ، تکنیک های بکار رفته در بازیابی اطلاعات DAS همان روش هایی است که برای بازیابی دیسک سخت به طور منظم استفاده می شود به این معنی که تقریباً همه نرم افزارهای بازیابی اطلاعات می توانند داده ها را از یک واحد DAS بازیابی کنند تا اینکه به طور کلی کار کند.

شبکه متصل ذخیره سازی

Network Attached Storage (NAS) وسیله ای است که از طریق شبکه به رایانه شخصی متصل می شود. چنین دستگاههایی دسترسی به داده ها را در سطح پرونده و نه در سطح بخش فراهم می کنند. NAS درخواستهایی مانند “این قطعه از آن پرونده را به من بده” را اجرا می کند. NAS دارای سیستم پرونده ای خاص خود است که نوع آن پس از پیکربندی NAS تنظیم می شود و به رایانه ای که NAS با آن کار می کند بستگی ندارد.

از آنجا که یک NAS دسترسی مستقیمی به بخش های خود ندارد ، هیچ نرم افزاری برای بازیابی اطلاعات نمی تواند با آن کار کند. برای بازیابی اطلاعات از NAS ، باید NAS را جدا کنید ، دیسک ها را بیرون بکشید و مستقیماً آنها را به رایانه شخصی وصل کنید. شما باید این کار را انجام دهید حتی اگر لازم باشد فقط چند فایل را حذف کنید.

بعضی اوقات از NAS برای ذخیره سازی پرونده های iSCSI استفاده می شود. این امر به ظاهر این قانون را نقض می کند که دسترسی مستقیم به بخش ها غیرممکن است. در واقع ، اینگونه نیست. در واقع ، iSCSI نوع دیگری از دسترسی به یک پرونده خاص را که در یک سیستم پرونده NAS ذخیره شده است ، فراهم می کند.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *