بهین ارتباط هوشمند تیلا
021-91002727

معرفی روتر و اکسس پوینت بی سیم

معرفی روتر و اکسس پوینت بی سیم

شبکه های کامپیوتری دارای اجزا و تجهیزات متنوعی می باشند که روترها و اکسس پوینت ها جزوی از این تجهیزات بشمار می روند. اما اینکه روتر ها و اکسس پوینت ها چه تفاوتی بایکدیگر دارند سوالی است که ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. در این مقاله قصد داریم تا شما را با تفاوت میان روتر و اکسس پوینت آشنا کنیم با ما همراه باشید:

اکسس پوینت بی‌سیم (Wireless Access Point)

از اکسس پوینت بی سیم برای گسترس شبکه استفاده خواهد شد . در واقع اکسس پوینت به مانند یک فرستنده و یا گیرنده بوده و زمانی که در قسمتی از شبکه وای فای ضعیف باشد و بخواهید شبکه را گسترش دهید و ضعف وای فای را برطرف کنید باید از اکسس پوینت در شبکه استفاده کنید.در دنیای شبکه به اکسس پوینت بی‌سیم (Wireless Access Point) به اختصار WAP می گویند.

روتر بی‌سیم (wireless router) چیست؟

این روتر دارای قابلیتهای بیشتری نسبت به اکسس پوینت بوده و کاری که انجام می دهد اناست که به مسیردهی بسته های داده ای در شبکه می پردازد. اتصال به اینترنت وتر از طریق آدرس آی پی بوده و در این روتز ها برای ترجمه ادرس آی پی از ویژگی NAT می توان استفاده کرد که استفاده از این ویژگی سبب می شود تا روتر بتواند به وت دهی ترافیک میان دو شبکه مختلف بپردازد.معرفی روتر و اکسس پوینت بی سیم

حال به تفاوت میان روتر و اکسس پوینت خواهیم پرداخت:

تفاوت در نقش و عملکرد

روتر و اکسس پوینت دارای نقش های مختلفی می باشند این در حالی است که روتر قادر است تا به صورت همزمان نقش های روتر، اکسس پوینت، سوئیچ، سرور DNS و سرور DHCP  را داشته باشد در صورتی که اکسس پوینت می تواند نقشهای اکسس پوینت، AP+Bridge،‌ ریپیتر،  Wireless client و Multi-SSID  را انجام دهد.

یک پورت مهم، پورت WAN

وای فای اکسس پوینت با استفاده از گسترش دامنه بی‌سیم به روتر وصل خواهد شد تا کاربر بتواند به شبکه و اینترنت دسترسی داشته باشد. در صورتی که دارای یک شبکه WiFi AP می باشید باید حتما از WAN  استفاده کنیدتا بتوانید به ISP  متصل شوید در حالی که روتر به تنهایی قادر به اتصال به ISP  می باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که پورتی به نام WAN  در روتر وجود دارد و اکسس پوینت فاقد این پورت می باشد.

منطقه پشتیبانی

از روتر بی سیم در  مناطق کوچک استفاده می شود در حالی که از اکسس پوینت بی سیم در مناطق بزرگ و سازمانها استفاده خواهد شد.معرفی روتر و اکسس پوینت بی سیم

روتر یا اکسس پوینت کدام را بخریم؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد از اکسس پوینت برای اتصال دستگاهها به WiFi  استفاده می شود و برای اتصال به اینترنت باید از روتر استفاده شود. بنابراین در صورتی که می خواهید شبکه وایرلس خود را گسترش دهید باید از اکسس پوینت استفاده کنید .همچنین در صورتی که بخواهید در منزل خود یک شبکه وایرلس کوچک راه اندازی کنیدباید از روتر بی سیم استفاده کنید.

برای پشتیانی شبکه و پشتیبانی voip با شرکت تیلاتل در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *