بهین ارتباط هوشمند تیلا
021-91002727

معرفی قابلیت INBOUND DIAL PEER در روتر سیسکو

در این مقاله قصد داریم تا شما را با  Inbound Dial Peer در روتر سیسکو آشنا کنیم . با ما همراه باشید .

INBOUND DIAL PEER در روتر سیسکو :

همانطور که می دانید هنگامی که بخواهید روتر تماس‌های شما را به سمت نقاط مختلف ارسال کند باید از Outbound Dial Peerها استفاده کنید . اما نکته مهمی که به عنوان یک کارشناس سیستم‌های تلفنی ویپ سیسکو باید بدانید این است که برای این که یک تماس وارد روتر شود نیز باید با یک Match ، Dial Peer شود که به آن Inbound Dial Peer گفته می‌شود .

به طور کلی برای این که یک تماس هنگام ورود به روتر با یک Match ، Inbound Dial Peer X شود ۵ قانون اصلی وجود دارد که عبارت است از :

  1. Match کردن با شماره گرفته شده (DNIS) : در این حالت از کامند Incoming Called-number که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود . ( زمانی که این کامند را زیر یک Dial Peer بزنیم ، یعنی این Dial Peer شامل کسانی که شماره X را گرفته‌‌اند می‌شود . )
  2. Match کردن با Caller ID : در این حالت از کامند Answer-address X که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود . ( زمانی که این کامند را زیر یک Dial Peer بزنیم ، یعنی این Dial Peer شامل کسانی که caller Id آن‌ها X است می‌شود. )
  3. Match کردن با Destination Pattern : در این حالت از کامند Destination Pattern که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود .
  4. Match کردن با Port : در این حالت از کامند Port که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود .
  5. Dial Peer 0 : اگر با هیچ یک از موارد فوق Match نشد ، تماس با Dial Peer 0 گرفته می‌شود .

نکته : Dial Peer 0 مانند Default Gateway می‌باشد . زمانی که تماس با هیچ یک از موارد فوق Match نشود با Match ، Dial Peer 0 می‌شود . برخی از ویژگی‌های این Dial Peer عبارت است از :

  • پشتیبانی از همه‌ی کدک‌ها
  • VAD فعال
  • عدم پشتیبانی از DID
  • عدم پشتیبانی از نرم‌افزار‌های خارجی مانند سیستم IVR
  • اولویت پایین در QOS
  • بروز مشکل در دریافت فکس

حتما متوجه شده‌اید که در صورتی که تماس با Dial Peer 0 گرفته شود دچار مشکلاتی در سیستم ویپ خواهید شد . بنابراین در زمان راه‌اندازی سناریو‌ها توجه به Inbound Dial Peer امری مهم و ضروری می‌باشد .

حال برای این که مفهوم Inbound Dial Peer در روتر سیسکو را بهتر متوجه شوید ، یک مثال مطرح می‌کنیم .

آشنایی با Inbound Dial Peer در روتر سیسکو

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید ، به طور کلی ما ۴ Call Leg داریم . Call Leg شماره دو و چهار برای Outbound Dial Peer می‌باشد اما Call Leg شماره یک و سه می‌تواند نقش inbound Dial Peer در روتر سیسکو را برای شما بازی کند که در ادامه به بررسی این دو خواهیم پرداخت .

Call Leg 1 :

فرض کنید تلفن سمت چپ شماره ۲۵۱۰ را می‌گیرد . روتر اول چگونه این تماس را دریافت می‌کند ؟

همانطور که مشاهده می‌کنید دو کامند Incoming Called-number و Answer-address در روتر‌ها زده نشده است ، بنابراین دو قانون اول نقشی در دریافت تماس ندارند . از آنجایی که تلفن سمت چپ آنالوگ است بنابراین هیچ اطلاعاتی از Caller ID خود ندارد تا با دستورد Destination Pattern زده شده در تصویر Match شود ، بنابراین قانون سوم هم نقشی در دریافت تماس توسط روتر اول ندارد .

اما همانطور که مشاهده می‌کنید کامند Port در Dial Peer روتر اول زده شده است . حال به این دلیل که تلفن آنالوگ نیز به پورت ۱/۰/۰ متصل است تماس توسط روتر دریافت می‌شود .

Call Leg 3 :

در مرحله دوم تماس تلفن سمت چپ به روتر دوم می‌رسد . با توجه به قوانینی که در مورد Inbound Dial Peer گفتیم تماس با کامند Destination Pattern نوشته شده در Dial Peer موجود در روتر دوم Match شده و توسط Router B دریافت می‌شود .

نکته : اگر یکی از Dial Peerهای نوشته شده در این دو Call Leg را حذف کنیم تماس ما با Dial Peer 0 دریافت می‌شود و احتمالا شاهد بروز مشکلاتی در سیستم ویپ خود خواهیم بود .

همانطور که مشاهده کردید درک مفهوم Inbound Dial Peer در روتر سیسکو در هنگام پیاده‌سازی بسیاری از سناروی‌های پیشرفته و بزرگ امری ضروری می‌باشد که عدم آشنایی با آن می‌تواند کارشناسان ویپ را با چالش‌ها و مشکلات متعددی در زمان راه‌اندازی سیستم ویپ رو به رو کند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *