معرفی کدک های صوتی

معرفی کدک های صوتی

کدک صوتی در واقع به فرایندی می گویند که طی آن موج های انالوگ به سیگنالهای دیجیتال تبدیل خواهد شد. زمانی که شما خواهان برقرای ارتباط با همکار خود می باشید و بوسیله تلفن با آن ارتباط برقرار می کنید ابتدا طول موجهای صدای شما در یافت شده و سپس این طول موجهای دریافتی باید به bitهای ۰ و ۱ تبدیل شوند تا امکان ارسال آنها برای طرف مقابل فراهم شود.معرفی کدک های صوتی

در اینجا بیان دو نکته زیر الزامی می باشد:

  1. گوش انسان می‌تواند فرکانس بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را بشنود .
  2. صدای انسان بین ۲۰۰ تا ۹۰۰۰ هرتز می‌باشد .

طبق نظریه دکتر Nyquist که در آن فرکانس ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را به سمتی انتقال داده و در سمت گیرنده باز‌سازی می‌کند ، “اگر از بلند‌ترین فرکانسی که می‌خواهیم به ‌‌سمت دیگر ارسال می‌کنیم ، دو بار در هر ثانیه نمونه‌گیری کنیم ( نمونه‌‌های یک بایتی ) ، می‌توانیم صدای مورد نظر را در سمت گیرنده ایجاد کنیم” . به عبارتی برای این صدا در فرکانس ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ هرتز را به سمتی بفرستیم باید از بلند‌ترین فرکانس صدا ( ۴۰۰۰ هرتز ) دو بار در ثاتیه نمونه‌برداری کنیم (۴۰۰۰*۲ برابر است با ۸۰۰۰ نمونه در ثانیه ) تا به کمک آن‌ها صدا را در سمت دیگر ایجاد کنیم .

هر نمونه 1 بایت است و برای اینکه قادر به نشان دادن  دو بازه‌ی مثبت و منفی فرکانس مورد نظر باشید باید به تقسیم تعداد اعداد قابل نوشتن در آن به دو بخش مثبت و منفی بپردازید . ( هر بایت ، ۸ بیت می‌باشد . با هشت بیت می‌توان از ۰ تا ۲۵۵ را نشان داد . بنابراین نمودار ما از ۱۲۷- تا ۱۲۷+ علامت‌گذاری می‌شود . ) نمودار حاصل از نمونه‌برداری یا محدوده‌ی Quantization به شکل زیر  می باشد . ( به این مرحله از تبدیل موج آنالوگ عملیات Quantization گفته می‌شود . )

codec صوتی

بنابراین باید ۸۰۰۰ بار در ثانیه از سیگنال صوت مورد نظر نمونه‌برداری کنید و آن را در یک بایت بنویسید . بنابراین می‌توان گفت برای انتقال صوت به یک کانال با پهنای باند ۶۴Kbps احتیاج دارید. ( هر بایت برابر است با ۸ بیت . ۸bit*8000 برابر است با ۶۴۰۰۰bitps یا ۶۴Kbps )

تمامی مراحل گفته شده و روند محاسبه آنها دارای نامی به نام کدک صوتی می باشد. هر کدک صوتی دارای مراحل مختلفی براساس  کیفیت ، میزان پهنای باند ، میزان فشرده‌سازی و … می باشد . مراحل آمده شده در بالا  نشان دهنده ی فرایند کدک G711 a law است .معرفی کدک های صوتی

جدول آمده شده در پایین شامل لیستی از کدک‌های پرکاربرد همراه با میزان پهنای باند و نمره‌ی MOS ( نمره‌ای که به میزان کیفیت صدای انتقالی داده می‌شود . ) می باشد:

MOS BW Codec
4.1 64Kbps G711
4.2 64Kbps G722 ( HD Codec )
4.1 15.2Kbps ILBC
3.92 8Kbps G729
3.85 32Kbps G726
3.7 8Kbps G729a
3.61 16Kbps G728
با توجه به آنچه که گفته شده کدکهای صوتی مختلف از پهنای باند و کیفیت مختلفی ساخته شده اند. در صورتی که کدک دارای سیستم فشرده سازی باشد پهنای باند مور نیاز آن کمتر می باشد همچنین این کدکها از کیفیت صدای پایین تری نیز برخوردار می باشند.در صورتی که کدک مورد استفاده شما  دارای کیفیت صدای بالایی می باشد بنابراین پهنای باند مورد نیاز آن نیز بیشتر می باشد.بنابراین در سازمان شما اگر قرار باشد تماس شما برای برقراری ارتباط شعبات ار یک لینک WAN محدود عبور کند باید از کدکی با پهنای باند کم و در صورتی که تماس شما صرفا داخل سازمان یا روش شبکه LAN برقرار شود از کدک‌های HD  استفاده کنید .پشتیبانی کدک توسط تجهیزات شما امری ضروری است که باید به آن توجه کرد.