بهین ارتباط هوشمند تیلا
021-91002727

مقایسه سیستم های Asterisk و CUCM

در این مقاله به مقایسه دو سیستم رایج موجود در صنعت VoIP پرداخته شده است. این دو محصول عبارتند از Asterisk و CUCM

چند نکته در باره مقایسه  دو محصول در زیر امده است :

۱- هزینه :

حتی اگر سیسکو قیمت های خود را به شکل قابل توجه ای کاهش دهد، اگر شما سیستم سیسکو تهیه کنید، بایستی به ازای هر داخلی یک لایسنس تهیه کنید.

گوشی های سیسکو بسیار گران قیمت بوده و شما مجبور خواهید بود تا لایسنس های Microsoft Exchange را برای هر پست صوتی روی سیستم های صندوق صوتی، تهیه کنید.

علاوه بر اینها، شما باید هزینه ای را سالانه که چیزی حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد هزینه کل سیستم می باشد، به عنوان هزینه پشتیبانی به شرکت سیسکو پرداخت نمائید.

۲-ویژگی ها :

در بعضی مواقع سیستم تلفنی سیسکو واقعا برتری دارد. معماری توزیعی سیستم کاملا زیبا است. که این سیستم را به سیستمی واقعا عالی تبدیل می کند.  در هر صورت اگر شما بخواهید خصوصیات Cisco را با Asterisk یکی یکی مقایسه کنید، Asterisk به مراتب توانمند تر است.

علاوه بر این، با توجه به معماری باز آن، Asterisk قادر به انجام هر کاری که شما از یک سیستم تلفنی می خواهید، می باشد.

۳- سیستم Voicemail :

سیستم رایگان Vociemail که در استریسک ارائه می گردد. ۱۰۰% بهتر از سیستم موجود در سیسکو عمل می کند. نرم افزار Unity vocemail سیسکو بر Microsoft Exchange mail system  استوار است. طراحی پیچیده و غیر ضروری که توانایی افزایش خصوصیات صندق صوتی را نمی دهد. از جمله معایب سیسکو می باشد. علاوه براین، در سیستم سیسکو مدیریت صندق صوتی سیسکو از مدیریت کاربران آن جدا است. بنابراین یک مدیر سیستم VoIP مجبوراست تا به دو سیستم کاملا مجزا وارد شود.  حال آنکه در Asterisk نرم افزار مدیریتی یکپارچه ای ارائه گردیده است که یک مدیر تنها با وارد شدن به یک محیط، می تواند کلیه تنظیمات مربوط به کاربران، تجهیزات سخت افزاری و تنظیمات device ها را دیده و در کنار آن سیستم صندق صوتی را کنترل نماید.

۴- تلفن ها :

سیسکو تلفنهای عالی میسازد. از طرفی دیگر شرکت Polycom نیز جزو بهترینها در این صنعت می باشد. با مقایسه قیمت میان محصولات این دو شرکت، در می یابیم که قیمتهای تمام شده شرکت پلی کام به مراتب کمتر از سیسکو است. علاوه بر این، استریسک به شما اجازه می دهد تا برند گوشی موردنظر خود را با تنوع بیشتری انتخاب کنید.

۵-    سیستم یکپارچه:

مانند سایر نرم افزارها، همواره نکات مثبت ومنفی وجود دارد. اگر شما از شرکت هایی که سیستم Asterisk استفاده می کنند سوال کنید، متوجه تنوع زیادی در تجربیات انها می باشید. تعداد زیادی خواهند گفت که سیستم تلفنی آنها بزگترین کابوس شبانه آنها است! حال آنکه عده ای هم خواهند گفت سیستم تلفنی Asterisk بهترین است.

در بیشتر موارد، تفاوت در  تجربیات  این شرکت ها ناشی از میزان هزینه ای است که این شرکت ها میکنند. خیلی از شرکت ها Asterisk را تنها به علت قیمت خیلی پایین آن انتخاب می کنند. که این باعث می شود شرکت ها تا جای ممکن از قیمت سایر تجهیزات VoIP کاسته و از تلفنها، گیتوی ها ، و تجهیزات سخت افزاری سرور های کم کیفیت استفاده کنند.

در واقع با استریسک شما به ازای همان مقدار که هزینه کردید کیفیت دریافت خواهید کرد. کاهش هزینه ها به هر طریق ممکن، در آینده شما را با مشکل مواجه خواهد کرد. بنابراین شما نیازمند استخدام یک کارشناس پشتیبانی باتجربه برای شبکه تلفنی خود خواهید بودم.

نکته مهم: اگر می خواهیدسیستمی با ثبات داشته باشید، هیچ گاه تلفن ارزان قیمت تهیه نکنید!

این استراتژی شما را کمک خواهد کرد تا سیستم تلفنی قابل اعتمادی در شرکت داشته باشید.

۶- آینده فناوری :

استریسک رایگان، در دسترس، سیستمی کد باز، و قابل توسعه توسط رنج وسیعی از توسعه دهندگان است. این امر باعث اطمینان شما از داشتن سیستمی بروز می گردد. که شما را قادر خواهد ساخت تا بدون خرید نرم افزار جدید، از  آخرین فناوری روزدر سیستم تلفنی خود بهرمند گردید.

حال آنکه اگر نسخه جدید سیسکو وارد بازار شود شما برای بروز رسانی آن، نیاز به خرید نرم افزار جدید، پرداخت هزینه لایسنس های جدید و اغلب خرید سرورهای HP که با ارم شرکت سیسکو مشخص گردیده اند، می باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *