نحوه آپگرید و دانگرید گوشی تلفن ویپ سیسکو

در این قسمت از مقالات آموزشی ویپ سیسکو به بررسی نحوه تغییر Firmware تلفن سیسکو ۷۹۶۱ و ۷۹۴۱ که نسبتا از Frimware یکسانی استفاده می‌کنند ، می‌پردازیم . همانطور که در مقاله آموزشی نحوه تغییر FIRMWARE تلفن سیسکو ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ ذکر شد ، در برخی مواقع لازم است تا فریمور برخی از تلفن‌های قدیمی سیسکو که به صورت پیش فرض از پروتکل SIP پشتیبانی نمی‌کنند را تغییر دهیم . که در این مقاله آموزشی به نحوه تغییر فریمور ۷۹۶۱ و ۷۹۴۱ می‌پردازیم .نحوه آپگرید و دانگرید گوشی تلفن ویپ سیسکو

همانند قبل در اولین قدم از تغییر فریمور تلفن سیسکو به تشخیص نوع Firmware نصب شده روی تلفن می‌پردازیم .

تشخیص نوع فریمور تلفن CISCO :

برای این کار همانند مدل ۷۹۴۰ و ۷۹۶۰ در ابتدا در منوی Setting وارد بخش Status شوید و سپس Firmware versions را انتخاب نمایید . همانطور که در تصویر ذیل می‌بینید در زیر Application Load ID یک مقدار مانند P0S308200 نمایش داده می‌شود که کارکتر سوم آن یکی از مقادیر ذیل می‌باشد .

  • اگر ۰ باشد Firmware تلفن از نوع SCCP می‌باشد .
  • اگر S باشد Firmware تلفن از نوع SIP است .
  • اگر M باشد Firmware تلفن از نوع MSCP می‌باشد .
آموزش تغییر Firmware تلفن cisco

نحوه آپگرید و دانگرید و تغییر فریمور گوشی تلفن ویپ سیسکو مدل ۷۹۶۱ و ۷۹۴۱ و پشتیبانی Voip

همانند مدل ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ ، برای تغییر فریمور تلفن ۷۹۶۱ و یا ۷۹۴۱ ابتدا باید فایل‌های فریمور مورد نیاز را تهیه کنیم (فایل‌های لازم در انتهای این مقاله برای دانلود قرار داده شده است) سپس از طریق یک سرویس TFTP سرور ، آن فایل‌ها را برای تلفن در دسترس قرار دهیم . از طرفی در برخی موارد ممکن است به دلایل مختلفی مانند بوت نشدن تلفن و یا …. نتوانیم به صورت دستی روی تلفن ، IP سرور TFTP را تنظیم نماییم در چنین حالتی باید از یک سرویس DHCP برای معرفی سرور TFTP با Option شماره ۶۰ و یا ۱۵۰ استفاده نماییم .

پس با توجه به توضیحات ذکر شده به طور کلی پس از آماده سازی فایل‌های لازمه به یک TFTP Server و یک DHCP سرور احتیاج داریم . در این سناریو از نرم‌افزار Tftpd64 برای راه‌اندازی TFTP و DHCP سرور استفاده می‌کنیم .

تذکر : همانطور که می‌دانیم اگر در شبکه خود بیش از یک DHCP server داشته باشیم ممکن است با اختلال رو به رو شویم .

تذکر : قابلیت DHCP باید روی تلفن فعال باشد و روی آن IP قرار نگرفته باشد .

آماده سازی فایل‌ها برای تغییر فریمور تلفن سیسکو ۷۹۶۱ و ۷۹۴۱ :

آماده‌سازی فایل‌ها برای ۷۹۶۱ و ۷۹۴۱ شباهت زیادی به تنظیم فایل‌های ۷۹۶۰ و ۷۹۴۰ دارد . زمانی‌ که می‌خواهید فریمور تلفن سیسکو ۷۹۶۱ و ۷۹۴۱ را به حالت سیپ ساپورت تغییر دهیم ، فایل‌های کانفیگ و فریمور تلفن که لینک دانلود آن در پایین صفحه وجود دارد نگاه می‌کنید ، در این میان فایل‌هایی را می‌بینید که نام‌ آن‌ها فرمت SEP************.cnf را دارند . هر یک از این فایل‌ها فایل کانفیگ یک تلفن می‌باشند که برای تنظیم ، باید در مرحله‌ی اول نام فایل را به فرمت sip(mac-address).cnf تغییر دهید ( مثلا SIP1a2a3a4a5a6a.cnf ) و سپس آن را با notepad باز کرده و مقادیر مورد نظر خود را برای تنظیم تلفن وارد نمایید . با کمی دقت به متن فایل‌ کانفیگ می‌توان به سادگی نحوه تغییر آن را متوجه شد. به عنوان مثال به چند مورد از سطر‌های اصلی آن اشاره می‌کنیم .

تغییر فریمور تلفن سیسکو مدل 7961 و 7941

همانطور که در جدول فوق مشاهده می‌کنید گزینه‌های زیادی برای تنظیم دقیق تلفن وجود دارد که ما به صورت سطحی به برخی از آن‌ها اشاره کردیم .

تغییر فریمور تلفن سیسکو ۷۹۴۱ و ۷۹۴۱ با TFTPD64 :

در ابتدای کار باید تلفن و کامپیوتر در یک شبکه به یکدیگر متصل باشند . سپس تنظیمات TFTP را روی نرم‌افزار به صورت ذیل انجام می‌دهیم .

۱- ابتدا وارد نرم‌افزار می‌شویم و روی Settings کلیک می‌کنیم .

تغییر Firmware تلفن cisco

۲- سپس وارد تب TFTP می‌شویم و فیلد‌های ذیل را پر می‌کنیم

  • Base Directory : در این قسمت آدرس یک فولدر که فایل‌های Firmware جدید را درون آن قرار داده‌اید را وارد نمایید . لازم به ذکر است که فایل‌های Firmware باید از حالت فشرده خارج شده باشد . ( باید Firmware جدید SIP را متناسب با تلفن خود دانلود نمایید . Firmware مناسب SIP ساپورت برای تلفن ۷۹۶۱ در پایین صفحه قابل دانلود می‌باشد . )
  • Bind TFTP to this address : در این قسمت باید کارت شبکه‌ای که از طریق آن به تلفن دسترسی دارید و می‌خواهید روی آن سرویس TFTP اجرا شود را وارد نمایید
تغییر Firmware تلفن سیسکو

۳- سپس وارد تب DHCP می‌شویم و فیلد‌های ذیل را پر می‌کنیم .

  • IP pool start address : در این فیلد شروع آدرس‌های DHCP مورد نظر را وارد نمایید .
  • Size of pool : در این قسمت تعداد IP ارائه شده در DHCP را وارد نمایید .
  • Def router : برای تغییر Firmware بهتر است در این بخش IP سیستم خود (TFTP Server) را وارد نمایید .
  • Mask : Mask ای پی را وارد نمایید .
  • Additional option : در این بخش باید در فیلد اول عدد ۶۰ و در فیلد دوم آدرس سیستم خود ( TFTP Server ) را بدهید . ( در فیلد اول باید عدد Option وارد شود که معمولا عدد ۶۰ یا ۱۵۰ قرار می‌گیرد . )
  • Bind DHCP to this address : در این قسمت باید کارت شبکه‌ای که از طریق آن به تلفن دسترسی دارید و می‌خواهید روی آن سرویس DHCP اجرا شود را وارد نمایید .
آموزش تغییر Firmware تلفن سیسکو

۴- پس از انجام مراحل فوق روی ok کلیک می‌کنیم . سپس در مرحله آخر کافیست یک بار تلفن خود را خاموش و روشن نمایید . تلفن در هنگام بوت شدن با سرور TFTP ارتباط برقرار کرده و فایل‌های Firmware جدید را دریافت می‌کند .

برای مطالعه و آموزش بیشتر مطالب مرتبط با تجهیزات ویپ Cisco ، بلاگ‌های آموزش ویپ گروه VoiPing را دنبال نمایید . در مقالات بعدی به تغییر Firmware دیگر تلفن‌های سیسکو و کانفیگ تجهیزات ویپ این شرکت می‌پردازیم .

در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در مورد تغییر فریمور تلفن سیسکو مدل ۷۹۶۱ و ۷۹۴۱ در بخش دیدگاه‌ها با ما در ارتباط باشید .

برای پشتیانی شبکه و پشتیبانی voip با شرکت تیلاتل در تماس باشید.