مقالات, مقالات آموزشی, مقالات شبکه

ارتباط بین سانترال و Elastix

ارتباط بین سانترال و Elastix

 

در صورتی که مکان شرکت خود را تغییر داده اید و یا در شرف تاسیس شرکت خود می باشید می توانید از سیستم های VOIP در شرکت و یا سازمان خود استفاده کنید . همچنین اگر بودجه ی کافی برای تغییر سیستم تلفنی خود از سانترال پاناسونیک به سیستم ویپ را ندارید به شما توصیه می کنیم که مقاله زیر را مطالعه کنید:ارتباط بین سانترال و Elastix

در این مقاله ما چند سناریو را برای اتصال سانترال به شبکه VoIP برسی خواهیم کرد با ما همراه باشید:

سناریو ۱: 

موضوع این سناریو عبارت است از:

“اتصال سانترال چندین شعب به یکدیگر بدون داشتن مرکز تلفن IP نظیر استریسک یا الستیکس”

در صورتی که شما دارای یک سازمان مرکزی و چندین شعب می باشید این سناریو برای شما کارآمد خواهد بود.توجه داشته باشید که در این سناریو قصد داریم تا همه شعب را به شعبه مرکزی متصل کنیم و سیستم تلفنی در تمامی شعب و دفتر مرکزی از نوع سانترال خواهد بود.ارتباط بین سانترال و Elastix

در صورتی که دارای تلفنهای پاناسونیک از نوع TDA و TDE  می باشید و در این تلفنهای امکان نصب کارت E1 وجود داشته باشد شما می توانید  یک روتر در هر شعبه قرار دهید و  یک کارت E1 بر روی هر روتر نصب کنید.

 

اما برای اینکه بین شعب و دفتر مرکزی ارتباط برقرار باشد باید از Tunnel استفاده شود که برای این کار می توانید از مقاله نحوه ی برقراری ارتباط بین دو شبکه بوسیله اینترنت استفاده کنید.

برای اینکه این سناریو را پیاده سازی کنید نیاز است تا SIP Trunk و یا Trunk H.323  را بین شعب و دفتر مرکزی برقرار کنید.بعد از اینکه SIP Trunk و یا Trunk H.323 را برقرار کردید باید بر روی روتر‎های سیسکو، Dial-plan بنویسید با این کار هدایت تماسها به شعبه متناظر صورت خواهد پذیرفت.

به عنوان مثال شما باید بر روی روتر موجود در شعبه ۱ دو Dial-plan برای هدایت تماس‎هایی با مقصد ۳۰۱ از پاناسونیک  به سمت شعبه دو  و تماس‎هایی با مقصد ۱۰۱ از پاناسونیک به سمت دفتر مرکزی بنویسید. اگر سانترالهای شما پورت E1  را نداشته باشند استفاده از ماژول های آنالوگ FXO بر روی روتر سیسکو مفید خواهد بود بنابراین شما می توانید پورت های Ext سانترال را به ماژول FXO روتر وصل کنید.ارتباط بین سانترال و Elastix

بعد از اینکه  این سناریو را پیاده سازی کردید اتصالات شما برقرار شده و می توانید با داخلی ۱۰۱ یا ۳۰۱ تماس حاصل فرمایید.

سناریو ۲:

موضوع این سناریو عبارت است از:

“اتصال سانترال به الستیکس یا استریسک”

سناریو ۲ به شکل زیر می باشد:

 

برای اینکه سناریو موجود در شکل بالا را پیاده سازی کنید به Voice Gateway‎ای با پورت‎های FXO برای اتصال پورت‎ های Ext پاناسونیک به آن نیاز خواهید داشت.بعد از  انجام این مرحله باید بین Voice Gateway و IP PBX یک SIP Trunk  را برقرار کنید. این کار سبب می شود تا تماسهای دریافتی به طرف IP PBX هدایت شوند. با توجه به مراحل گفته شده این سناریو به صورت زیر کار خواهد کرد:

زمانی که کاربر دارای داخلی ۲۰۰ خواهان تماس با داخلی ۱۰۰ می باشد شماره ۱۰۰ را خواهد گرفت بعد از شماره گیری پاناسونیک تماس را به سمت پورتی که به Voice Gateway متصل شده است، هدایت کرده و تماس وارد Voice Gateway  خواهد شد. بعد از ورود تماس به Voice Gateway  کاربر قادر خواهد بود با داخلی مورد نظر خود ارتباط برقرار کند بنابراین کاربر دوباره داخلی ۱۰۰ را شماره گیری کرده و به طرف IP Phone 100 هدایت خواهد شد.علت شماره گیری دوباره داخلی ۱۰۰ عدم انتقال شماره مقصد (DID) بر روی خطوط آنالوگ می باشد.

سناریو ۳:

موضوع این سناریو عبارت است از:ارتباط بین سانترال و Elastix

“اتصال سانترال دو شعبه به یکدیگر بدون استفاده از IP PBX

این سناریو برای سازمانها و شرکتهای کوچک با یک دفتر مرکزی و یک شعبه کاربرد دارد. در صورتی که خواهان انتقال خطوط تلفن از نقطه ای به نقطه دیگر می باشد نیز می توانید از سناریو ۳ استفاده کنید.

این سناریو از Hot line  استفاده خواهد کرد که در شکل قابل مشاهده می باشد:

 

کاری که در این سناریو باید انجام داد این است که تک تک پورت های Voice Gateway را بر روی Voice Gateway مقابل Map کنید.برای اینکه ارتباط با شعبه مقابل برقرار شود باید تلفن را برداشته و به شماره گیری کد از پیش تعیین شده‎ای بر روی سانترال (مانند ۸۰۱) بپردازید. تماس وارد Voice Gateway شده و به سمت شعبه مقابل ارسال خواهد شد. با انجام موارد گفته شده کارب قادر است تا با داخلی مورد نظر خود در شعبه مقصد ارتباط برقرار کند.

سناریو انتقال خط تلفن بدون داشتن مرکز تلفن پاناسونیک و یا IP PBX در شکا نمایش داده شده است

 

برای پشتیانی شبکه و پشتیبانی voip با شرکت تیلاتل در تماس باشید.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *