بهین ارتباط هوشمند تیلا
021-91002727

نحوه ی کار تلفنهای سخت افزاری و نرم افزاری ویپ و مقایسه آنها

تلفن های آی پی در شرکت ها و طرح های مختلفی عرضه می شوند. انواع کلی تلفن هایی که با تکنولوژی ویپ سازگار هستند را می‌توان تلفن های سخت افزاری و تلفن های نرم افزاری دانست.

تلفن سخت افزاری، یک تلفن آی پی فیزیکی است که دقیقاً شبیه تلفن های رومیزی سنتی که با خطوط تلفن شهری کار می کنند عمل می کند. یعنی در واقع تلفن های سخت افزاری آی پی دقیقا از نظر ظاهری مشابه تلفن های معمولی هستند.

به طور معمولی تلفن های سخت افزاری یک گوشی دارند که بر روی یک بیس قرار گرفت است. با جدا کردن گوشی از بیس و قرار دادن گوشی بر روی گوش خود، میکروفن آن به دهان شما می رسد تا علاوه بر شنیدن صدا طرف مقابل صدای شما را نیز برای ارسال به او دریافت کند.

بیس تلفن ها معمولاً دارای امکاناتی مانند دکمه های شماره گیری و صفحه نمایش برای نمایش اطلاعاتی مانند کالرایدی می باشد. امکاناتی که بر روی بیس تلفن ها قرار میگیرد در هر تلفن متفاوت خواهد بود.

تلفن نرم افزاری یا همان Softphone دقیقا همان قابلیت های تلفن های سخت افزاری را به شما ارائه می کنند، با این تفاوت که فقط به عنوان یک نرم افزار بر روی سیستم عاملی نصب می شوند و حضور فیزیکی بر روی میز شما ندارند. به طور معمول از سافت فون ها بر روی تمامی سیستم عامل ها مانند ویندوز، مک یا حتی سیستم عامل های موبایل مانند اندروید و iOS یافت می شوند. بسیاری اوقات این اپلیکیشن ها رایگان هستند.

همان‌طور که گفته شد سافت فون ها یا همان تلفن های نرم افزاری، امکانات تلفن های سخت افزاری را در اختیار شما قرار می دهند، اما شما باید اعمالی مانند شماره گیری را به صورت یک رابط گرافیکی که به آن GUI گفته می شود انجام دهید.

در حالیکه امکاناتی که بر روی هر دو دسته از تلفن ها استفاده می شود یکسان است، نحوه تنظیم و کارکرد هر یک از آنها می تواند متفاوت باشد. بهتر است قبل از این که هر یک از آنها را برای شرکت یا سازمان خود انتخاب کنید در مورد آنها بیشتر بدانید. در این مطلب در مورد هر یک از این تلفن ها به طور کامل توضیح داده خواهد شد تا شما بتوانید بهترین انتخاب را برای شرکت خود انجام دهید.

همه چیز درباره تلفن های سخت افزاری VoIP

تلفن های سخت افزاری VoIP ساخته شده اند تا بسیار شبیه تلفن های معمولی و رومیزی باشند که با خط تلفن شهری ارتباط برقرار می‌کنند. از آنجایی که سالها افراد از تلفن‌های معمولی استفاده کرده‌اند استفاده از این رابط کاربری برای آنها بسیار ساده تر است. ایده پشت ایجاد تلفن های سخت افزاری آی پی این بوده است که این وسیله تجربه کاربران را نسبت به گذشته یکسان نگه دارد و فقط برای برقراری ارتباط به جای خطوط تلفن شهری از شبکه آی پی استفاده کند.

با این حالی که تلفن های سخت افزاری از نظر ظاهری بسیار شبیه تلفن‌های معمولی هستند امکاناتی که آنها در اختیار کاربران قرار می دهند بسیار بیشتر است. معمولا دکمه های بسیار بیشتری نسبت به تلفن‌های معمولی بر روی بدنه خود دارند که هر کدام از آنها یک قابلیت خاص را در اختیار کاربران قرار می دهند.

تلفن های سخت افزاری را می توان به یک کامپیوتر کوچک تشبیه کرد. نه اینکه شبیه تبلت ها و تلفن های هوشمند قدرتمند باشند، اما آن ها امکانات بسیاری را در یک محیط محدود در اختیار شما قرار می دهند.

تلفن های سخت افزاری درون خود یک سیستم عامل دارند و معمولا اطلاعات را از طریق یک صفحه نمایش به کاربر نشان می دهند و از طریق دکمه ها به او اجازه کنترل می دهند. برخی از تلفن های آی پی حتی قادرند تا تماس ویدئویی برقرار کنند و درون بدنه خود دوربین نیز برای فیلمبرداری برای انتقال تصویر نیز دارند.

در کنار این که تجربه استفاده از تلفن های معمولی به محبوبیت تلفن های آی پی سخت افزاری کمک کرده است، برتری هایی نیز در این نوع تلفن نسبت به تلفن های نرم افزاری وجود دارد.

در سافت فون ها نرم افزار بر روی یک سیستم عاملی اجرا می‌شود که مسئول اجرای بسیاری از اعمال غیر از برقراری تماس است. اما تلفن های سخت افزاری دارای یک سیستم عامل اختصاصی هستند که همیشه به صورت متمرکز بر روی برقراری و مدیریت تماس کار می کند. این موضوع به تلفن های سخت افزاری کمک می کند که قابل اطمینان تر باشند و آپتایم بالاتری را به کاربر ارائه دهند.

یکی از معایب استفاده از تلفن های سخت افزاری گران بودن آنها است. در حالی که بسیاری از تلفن های نرم افزاری یا همان سافت فون ها به صورت رایگان یا بسیار ارزان ارائه می شوند، شما برای خرید یک تلفن نرم افزاری باید هزینه زیادی را بپردازید. همچنین هزینه نصب، تنظیم و نگهداری از تلفن های نرم افزاری بسیار بیشتر از سافت فون ها خواهد بود.

همه چیز درباره تلفن های نرم افزاری VoIP

اینکه سافت فون ها در واقع نرم افزار هستند، قادرند در هر محیطی که بتواند پردازش انجام دهد و صدا دریافت و ارسال کند اجرا شود. به عنوان مثال سافت فون ها را می توانید بر روی یک کامپیوتر با یک میکروفون و یک اسپیکر استفاده کنیم. همچنین سافت فون ها در بسیاری از سیستم عامل ها پشتیبانی می شوند و شرکت های مختلفی ساختمان های گوناگون تولید کرده اند.

در سالهای اخیر با به وجود آمدن تلفن های هوشمند و همچنین تبلت ها، تکنولوژی ویپ در زمینه قابل جا به جای کردن تماس ها پیشرفت های بسیاری داشته است. گوشی های تلفن همراه یکی از بهترین محیط ها برای اجرای سافت فون ها است. اسکایپ یک سافت فون بسیار فوق العاده است که در بین کاربران معروف شده است. از این دست نرم افزارها توسط شرکت‌های بسیاری تولید و عرضه شده اند.

به احتمال زیاد مهمترین مزیت استفاده از سیستم های تلفن نرم افزاری نسبت به تلفن های سخت افزاری هزینه بسیار پایین آن ها می باشد. به احتمال زیاد شما همین الان هم در دفتر کار خود یک کامپیوتر دارید یا درون جیب خود گوشی تلفن هوشمندی دارید که برای استفاده سافت فون ها، بسیار مناسب هستند.

البته باید توجه داشته باشید که به طور معمول برای استفاده سافت فون ها در یک کامپیوتر از یک هدست استفاده می شود که به هزینه ها اضافه خواهد کرد. همین طور برخی از نرم افزار های تولید شده برای اتصال به سیستم های تلفنی برای لایسنس هزینه دریافت می کنند و رایگان نیستند.

جدا از هزینه پایین تری که استفاده از تلفن های نرم افزاری دارد، راه اندازی آنها نیز نسبت به تلفن های سخت افزاری بسیار ساده تر است. نصب تلفن های نرم افزاری به طور معمول بسیار شبیه نصب سایر نرم افزارهایی که درون یک سیستم استفاده می کنید است. اما نصب سیستم های سخت افزاری می تواند کمی پیچیده باشد و تنظیم آن ها بر روی بهترین حالت کمی زمانبر خواهد بود.

از نظر هزینه نگهداری، سیستم های نرم افزاری بسیار مقرون به صرفه تر است، زیرا خرابی در آن ها کمتر مشاهده می شود. در مقابل تلفن های سخت افزاری ممکن است با مشکل های فنی مواجه شوند و نیاز به تعمیرات داشته باشند.

اگر تلفن های نرم افزاری را بر روی دستگاه های قابل جابجایی مانند تلفن‌های همراه یا تبلت ها نصب کنید، قادر هستید تا از شبکه تلفنی خود در هر کجا که باشید استفاده کنید. به عنوان مثال در مسافرت از خطوط تلفن شرکت برای برقراری تماس ها استفاده کنید. تلفن های سخت افزاری را نمی توان از این محیط شرکت دور کرد و در جای دیگر مورد استفاده قرار داد. این مورد از برتری های تلفن های نرم افزاری نسبت به تلفن های سخت افزاری است.

نتیجه کلی مقایسه تلفن های نرم افزاری و تلفن های سخت افزاری VoIP

به طور کلی تلفن های نرم افزاری و تلفن های سخت افزاری ویپ جایگاه خاص خود را در مکان های تجاری دارند. گاهی ممکن است مدیران برای یک دیپارتمنت فقط از تلفن های سخت افزاری استفاده کنند در حالی که برای دپارتمان دیگری تلفن های نرم افزاری نصب کنند.

به طور کلی تلفن های سخت افزاری به درد افرادی می خورد که قابلیت اطمینان و آپتایم بالا نیاز دارند و به کیفیت صدا بسیار اهمیت می دهند. از سوی دیگر باید هزینه‌های بیشتری بپردازند و قابلیت جابجایی را در بسیاری از موارد در دست نخواهند داشت. همچنین داشتن تلفن های آی پی سخت افزاری احساسی شبیه تلفن های سنتی ایجاد می کند که برای بسیاری مطبوع خواهد بود.

تلفن های نرم افزاری را شرکتهای انتخاب می کنند که مقیاس‌پذیری، هزینه پایین تجهیزات و قابلیت جا به جایی را به عنوان ویژگی های اصلی یک سیستم تلفنی مد نظر دارند. همچنین آنهایی که نمی‌خواهند هزینه نصب و مدیریت تجهیزات را پرداخت کنند تلفن های نرم افزاری را بیشتر ترجیح می دهند. از ویژگی های منحصر به فرد تلفن های نرم افزاری این است که در پلتفرم های مختلف مانند ویندوز، مکینتاش و لینوکس اجرا می شوند و همچنین با سیستم عامل های موبایل مانند اندروید و iOS نیز سازگار هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *