میکروتیک

نحوه ی کانفیگ میکروتیک hap lite

دراین مقاله به نحوه کانفیگ میکروتیک hap lite پرداخته خواهد شد با ما همراه باشید:

اکسس پوینت hap lite یک دستگاه کوچک ایده آل برای ادارات، خانه یا دفتر شما به حساب می آید. این دستگاه یک نقطه دسترسی مقرون به صرفه است که ابعاد کوچک، استفاده از آن را در محیط های مختلف اعم از محیط های کاری و خانگی امکان پذیر میسازد. باتوجه به اینکه این روتر میکروتیک hap lite خارج از جعبه پیکربندی شده است، شما کاربران می توانید به سادگی کابل اینترنت خود را به آن وصل کرده و استفاده از اینترنت بی سیم را شروع کنید. همچنین توصیه میشود برای ایمن سازی دستگاه خود رمز عبور تنظیم کنید.

اگرچه ایجاد گذرواژه امنیت شما را تضمین میکند اما جهت سادگی بیشتر این دستگاه میتواند برای سهولت عدم وارد کردن گذرواژه پیچیده هنگامی که شخصی می خواهد به اینترنت بی سیم دسترسی داشته باشد، پشتیبانی های لازم را جهت این امر انجام دهد. بنابراین شما قادر هستید تنها با فشردن دکمه WPS و بدون نیاز به واردکردن پسوردهای اغلب پیچیده به اینترنت دسترسی داشته باشید. همچنین می توان آن را به حالت Cap تغییر داد و با فشار یک دکمه به یک شبکه مرکزی CAPsMAN پیوست.

لازم به ذکر است که این دستگاه روتر OS را با تمام ویژگی ها، شکل پهنای باند، فایروال، کنترل دسترسی کاربر و بسیاری دیگر اجرا می کند. اکسس پوینت hap lite مجهز به CPU قدرتمند ۶۵۰ مگاهرتز، ۳۲ مگابایت RAM، دو زنجیره ۲.۴ گیگاهرتزی وایرلس، چهار پورت Fast Ethernet و مجوز RouterOS L4 است. به علاوه منبع تغذیه USB در آن گنجانده شده است.

نحوه راه اندازی یا کانفیگ میکروتیک hap lite

در این قسمت به بررسی نحوه راه اندازی و پیکربندی این دستگاه پرداخته خواهد شد. شما برای مشاهده و ایجاد تغییرات در پیکربندی روتر میکروتیک هپ لایت خود، به راهی برای اتصال به آن نیاز دارید. با استفاده از یکی از سه روش زیر اقدام به اتصال و شروع کانفیگ میکروتیک hap lite خود کنید. روش اول اتصال با استفاده از رابط خط فرمان (CLI)-CLI که یک رویکرد مبتنی بر ترمینال است و می تواند از طریق Telnet ،SSH یا کابل سریال انجام شود. روش دوم اتصال با WebFig-WebFig یک رابط کاربری گرافیکی مبتنی بر وب است که به عنوان ابزار پیکربندی، نظارت و عیب یابی MikroTik RouterOS عمل می کند. اتصال با استفاده از WinBox – WinBox یک ابزار پیکربندی است که برای ویندوز طراحی شده است، اما می تواند در دستگاه هایی که از لینوکس و MacOS استفاده می کنند نیز استفاده شود.

با وارد کردن آدرس IP روتر MikroTik خود در مرورگر وب می توانید به هریک از این ابزارها دسترسی داشته باشید. تنظیمات روتر همه روترهای میکروتیک با آدرس IP زیر و همچنین نام کاربری و رمز عبور پیش فرض پیکربندی شده اند:

  • آدرس آیپی (IP address) :192.168.88.1/24 (ether1 پورت)
  • نام کاربری (user name) : admin
  • رمز عبور (password) : ندارد none

توصیه میکنیم اولین پیکربندی که انجام میدهید، به روز رسانی روتر از تنظیمات پیش فرض باشد. به عنوان یک یادآوری، این کار باید برای هر روتری که متصل می کنید انجام شود. برای انجام این کار روی دکمه “Check for updates” در منوی QuickSet کلیک کنید در این قسمت شما میتوانید نرم افزار خود را به روز کنید، همانطور که ذکر شد انجام این امر توصیه میشود زیرا به روز رسانی نرم افزار RouterOS به آخرین نسخه بهترین عملکرد و ثبات را تضمین می کند. برای مدل های بی سیم، لطفاً مطمئن شوید که کشور مورد استفاده برای دستگاه را مطابق با قوانین محلی انتخاب کرده اید. 

تنظیمات کاربر و تنظیمات دسترسی به اینترنت

گزینه user setting به شما امکان می دهد محدودیت های مد نظر خود را ایجاد کنید که چه کسی در شبکه شما به روتر میکروتیک دسترسی داشته باشد. به طور پیش فرض، خواهید دید که یک تنظیم کاربر “admin” وجود دارد که کنترل دسترسی کامل دارد. بهتر است که این کاربر را غیرفعال کرده و بسته به نحوه راه اندازی شبکه، کاربرهای شخصی خود را با تخصیص به گروه های مناسب ایجاد کنید.

روترهای میکروتیک گزینه های مختلف پیکربندی را برای اتصال به اینترنت ارائه می دهند مانند ۱- DHCP Client: روتر میکروتیک یک آدرس IP در سمت WAN از یک سرور DHCP در مقابل دریافت می کند. این پیکربندی پیش فرض روتر میکروتیک است و اگر توسط ISP شما پشتیبانی نمی شود باید حذف شود. می توانید این کار را با دسترسی به تنظیمات DHCP Client روتر خود که در IP پیدا شده است انجام دهید. ۲-آدرس آیپی ثابت: روتر میکروتیک یک آدرس IP ثابت در سمت WAN دریافت می کند. به طور پیش فرض، روتر شما فقط آدرس شبکه محلی (LAN) شما را نشان می دهد، اما می توانید یک آدرس IP ثابت جدید در تنظیمات پیکربندی آدرس های روتر خود اضافه کنید. یکی دیگر از پیکربندی های دسترسی به اینترنت که می خواهید آن را بررسی کرده و در صورت نیاز تغییراتی در آن ایجاد کنید، تنظیمات Network Address Translation (NAT) روتر شما است. شما باید مطمئن شوید که NAT را فعال کرده اید تا LAN شما توسط ISP شما پوشانده شود.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *