بهین ارتباط هوشمند تیلا
021-91002727

چگونگی پردازش تماس در روتر سیسکو

در این مقاله قصد داریم تا شما را با نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو آشنا کنیم . با ما همراه باشید .

اصول پردازش تماس در روتر سیسکو :

یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام نوشتن Dial Peer‌ها باید به آن آشنایی داشته باشید ، نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو می‌باشد . به طور کلی دو قانون اصلی به ما کمک می‌کند تا Dial Peer درست را برای هدایت تماس به نقطه‌ی مورد نظر بنویسیم :

  1. در صورتی که یک تماس با چند Dial Peer مختلف Match شود ، آن Dial Peer که الگوی تماس یا Destination Pattern مشخص‌تری دارد انتخاب می‌شود .
  2. هنگامی که روتر سیسکو ، تماس دریافت شده را با یکی از Dial Peer‌های نوشته شده Match کند ، تماس را به سمت مقصد مورد نظر ارسال می‌کند و Dial Peer بعدی را بررسی نمی‌کند . این کار باعث می‌شود تا هیچگونه تداخلی در کار Dial Peer‌ها ایجاد نشود .

برای این که نحوه عملکرد قوانین فوق را به طور کامل درک کنید ، در ادامه چند مثال را مورد بررسی قرار می‌دهیم .

مثال شماره ۱ :

فرض کنید در یک روتر Dial Peerهای زیر نوشته شده است :

نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو

زمانی که یکی از داخلی‌ها شماره ۱۱۳۱۱۱۱ را بگیرد این شماره با هر دو Dial Peer ما Match می‌شود . اما در آخر تماس به کدام سمت ارسال می‌شود ؟

همانطور که گفتیم در صورتی که یک تماس با دو Dial Peer ما Match شود ، الگوی تماس مشخص‌تر انتخاب می‌شود . همانطور که مشاهده می‌کنید Dial Peer شماره دو الگوی مشخص‌تری نسبت به Dial Peer شماره یک دارد ( چرا که Dial Peer شماره ۱ با تعداد بیشتری شماره Match می‌شود  تا Dial Peer شماره دو ) . بنابراین تماس به سمت ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲ ارسال می‌شود .

مثال شماره ۲ :

فرض کنید در یک روتر Dial Peerهای زیر نوشته شده است :

آشنایی با پردازش تماس در روتر سیسکو

حال تصور کنید که کاربر شماره ۱۱۳۱۲۲۲ را شماره‌گیری می‌کند . در این حالت تماس به سمت ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۳ ارسال می‌شود و روتر ۲۲۲ را از آخر شماره حذف می‌کند . چرا که در این حالت تماس به سرعت با Dial Peer شماره ۳ Match می‌شود و تماس به سمت مقصد مورد نظر ارسال می‌شود .

نکته : این قابلیت برای تعیین شماره‌های اضطراری مفید می‌باشد . چرا که در صورتی که کاربر به هر دلیلی به جای شماره ۹۱۱ شماره ۹۱۱۱۱ را شماره گیری کند باز هم تماس به سمت ۹۱۱ می‌رود .

نکته : در صورتی که تعداد Dial Peerهای شما زیاد است و امکان تشخیص این امر که شماره مورد نظر شما با کدام Dial Peer می‌تواند Match شود وجود ندارد می‌توانید از کامند ذیل برای تشخیص این موضوع استفاده کنید .

Router # show dialplan number [ شماره مورد نظر ]

نکته : برخی اوقات جلوگیری از همپوشانی Dial Peerها غیر ممکن است . در این حالت باید برای جلوگیری از همپوشانی خلاقیت به خرج داد . به عنوان مثال زمانی که می‌خواهد تماس شما با ۵۵۵۱ Match شود و یک Dial Peer دیگر با …Destination Pattern 5551 وجود دارد می‌توانید از Dial Peerهای ذیل استفاده کنید .

نکات مهم پردازش تماس در روتر سیسکو

در Dial Peer شماره ۲ حرف T باعث می‌شود که کاربر بتواند ۰ تا ۳۲ رقم شماره‌گیری کند . بنابراین کسی که شماره ۵۵۵۱ را می‌گیرد یا باید # را فشار دهد و یا ۱۰ ثانیه صبر کند تا interdigit timeout تمام شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *