دسته‌بندی نشده, ویپ

چگونگی Upgrade کردن گوشی های ویپ سیسکو به Sip

گوشی های سیسکو

گوشی های سیسکو بصورت پیشفرض از فریمور SCCP استفاده می نمایند. بدین معنی که فقط با مرکز تلفن سیسکو ارتباط میگیرند. در شرایط حاضر با توجه افزایش قیمت دلار، گوشی های دست دوم سیسکو روانه بازار ایران شدند. بنابراین تغییر firmware گوشی های سیسکو و تبدیل آن به SIP جزو مهمترین مسائل فنی می باشد. در ادامه تغییر فریم ویر گوشی سیسکو مدل ۷۹۴۰ ، ۷۹۴۱ ، ۷۹۶۰، ۷۹۶۱ را آموزش خواهیم داد.

برای تغییر فریم گوشی های سیسکو نیار به موارد زیر است:

  1. DHCP Server
  2. TFTP Server
  3. Cisco IP Phone Frimware

۱- DHCP Server

برای تغییر فریم ور گوشی های سیسکو نیاز به DHCP Server میباشد چون در بعضی مدل گوشیها امکان دادن IP static به گوشی ها وجود ندارد.

۲- TFTP Server

بهترین TFTP Server موجود به نام های زیر هستند.

  1. TFTP64
  2. TFTP32

۳- Frimware

در فایل های فریم فایل SIP<MAC Address>.cnf را Rename کنید و MAC گوشی را با حروف بزرگ بعد از sip وارد کنید فایل را با یک ویرایشگر مثل notpad++ باز کرده و عبارات زیر را پیدا کنید و ادیت کنید همه این کدها برای لاین ۱ میباشد.

  • شماره داخلی » line1_name
  • شماره داخلی » line1_authname
  • پسورد داخلی » line1_password
  • شماره داخلی » line1_displayname

سپس فایل SIPDefault.cnf را باز کرده و اییپی سرور تلفنی خود را درمقابل کد proxy1_address: که مربوط به لاین ۱ میباشد را وارد کنید. برای DHCP Server و TFTP Server بهتر هست از نرم افزار tftp32 استفاده کنید. نرم افزار را اجرا نموده سپس از منوی Settings وارد تب global شوید و گزینه های DHCP Server و TFTP Server و Syslog Server را انتخاب نمایید. در تب TFTP در قسمت Base Directory مسیر فریم ور خود را وارد کنید و TFTP Security را در حالت Standard قرار دهید،اگر چندین کارت شبکه دارین میتونین از قسمت bind TFTP آدرس ای پی کارت شبکه را Bind کنید. در تب DHCP مقدار IP Pool و تعداد را وارد کنید Def.router را برابر ای پی سیستم قرار دهید Additional Option را نیز برار ۱۵۰ قرار دهید و ای پی TFTP را مقابل ان بنویسید با این کار کوشی فایل های خودش را از TFTP Server شناسایی کرده و فایل ها را دریافت میکند.

سپس گوشی را مستقیم به کامپیوتر متصل کنید و کلید مربع را نگه داریدهنگامی که LED های گوشی شروع به چشمک زدن کردند کلید های #۰*۱۲۳۴۵۶۷۸۹ را به ترتیب فشار دهید از شما پرسیده میشود تنظیمات مربوط به نتورک ذخیره شود که گزینه ۲ را انتخاب کنید با این کار گوشی ریستارت شده و به حالت FLASH میرود و فایل های خودش را از TFTP دریافت میکند.

سپس به سیستم خود ای پی دستی اد کنید سپس گوشی را به مستقیم به کامپیوتر متصل کنید و کلید مربع را نگه میداریم هنگامی که LED های گوشی شروع به چشمک زدن کردند کلید های ۱۲۳۴۵۶۷۸۹*۰# را به ترتیب فشار دهید از شما پرسیده میشود تنظیمات مربوط به نتورک ذخیره شود که گزینه ۲ را انتخاب کنید با این کار گوشی ریستارت شده و به حالت FLASH میرود.
در حالتی که گوشی روی Configuring ip یا Configuring VLAN هست دکمه Settings را چند بار فشار دهید تا به منوی Setting وارد شوید سپس Unlock config را زده و پسورد را برابر cisco وارد کنید بعد به منوی Network configuration رفته و DHCP Enabled را برابر no قرار دهید و Save کنید سپس مجدد به منوی Network configuration رفته و ای پی و سابنت را بصورت دستی وارد کنید TFTP Server را هم برابر ای پی سیستم قرار دهید.
با این کار گوشی فایل های خودش را از TFTP Server دریافت میکند و هم چنین لاگ های مربوطه را هم میتوانید در TFTP مشاهده کنید.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *