مقالات شبکه, ویپ

معرفی ماژول FXS و نحوه ی کانفیگ آن در روتر سیسکو

در این مقاله قصد داریم تا شما را با یکی از ماژول‌های کاربردی یعنی ماژول FXS در روتر سیسکو آشنا کنیم با ما همراه باشید:

معرفی ماژول FXS در روتر سیسکو :

هنگامی که شما قصد پیاده‌سازی یک سناریوی ویپ را دارید قطعا با تجهیزاتی مانند فکس ، مودم ، تلفن آنالوگ و … رو به رو خواهید شده ، که از شما درخواست می‌شود تا این تجهیزات را نیز به روتر سیسکو سازمان متصل نمایید . همانطور که می‌دانید تجهیزات نامبرده از خطوط آنالوگ برای برقراری ارتباط با دیگر تجهیزات و خطوط استفاده می‌کنند ، به همین دلیل برای اتصال این تجهیزات به روتر نیازمند ماژولی با نام FXS خواهید بود . که می‌توانید تصویر آن را در ادامه مشاهده نمایید .

FXS در روتر سیسکو

ماژولی که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید VIC2-2FXS نام دارد . کار اصلی این ماژول برقراری ارتباط تجهیزات آنالوگ مانند تلفن‌های معمولی با روتر سیسکو می‌باشد .

زمانی که شما این ماژول را تهیه می‌کنید باید دریچه‌ی مربوطه را در پشت روتر باز کرده و این ماژول را درون آن قرار دهید . نکته‌ی مهمی که باید به آن توجه داشته‌ باشید این است که این ماژول برای کارکردن به PVDM  نیازمند است .

محل قرارگیری ماژول‌ها در روتر سیسکو

هنگامی که این ماژول را به روتر خود متصل می‌کنید ، اگر کامند ذیل را در روتر خود وارد کنید نتیجه‌ای مشابه تصویر ذیل را خواهید دید .

تنظیم fxs در روتر cisco

تنظیمات FXS در روتر سیسکو :

پس از اتصال ماژول FXS به روتر سیسکو باید سه پارامتر مهم را برای این ماژول تنظیم نمایید .

  • سیگنالینگ
  • Call Progress Tone
  • اطلاعات Caller ID

تنظیم سیگنالینگ برای FXS :

همانطور که می دانید خط آنالوگ دارای دو نوع سیگنالینگ loop start و ground start می‌باشد که به کمک کامند ذیل می‌توانید نوع مورد نظر خود را برای ماژول آنالوگ FXS مشخص نمایید .

Router (config)# voice-port 0/0/0
Router (config-voiceport)# signal loopstart

تنظیم Call Progress Tone برای FXS :

منظور از cptone یا call progress tone بوق‌هایی می‌باشد که هنگام تماس با یک نقطه‌ی دیگر می‌شنوید . به عنوان مثال اگر به کشور‌ دیگری سفر کرده باشید حتما متوجه شده‌اید که هنگام برقراری تماس تلفنی نوع بوق دستگاه و یا بوق اشغال تلفن نسبت به کشور خودتان متفاوت خواهد بود . دلیل وجود این امر تفاوت فرکانس سیگنال‌ها در مراکز مخابرات نقاط مختلف می‌باشد . از این رو یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که باید برای پورت FXS خود تنظیم نمایید cptone می‌باشد چرا که در صورت عدم سازگاری بوق‌های دریافتی با پارامتر تعریف‌شده در روتر شما ، ممکن است با مشکلاتی مانند قطع نشدن تماس ، مشکلات Caller ID و … مواجه شوید . کامند‌ لازم برای تنظیم این پارامتر عبارت است از :

Router (config)# voice-port 0/0/0
Router (config-voiceport)# cptone ES

نکته : هنگامی که Help کامند فوق را مشاهده می‌کنید ، کشور ایران را بین لیست نمایش داده شده نمی‌بینید . بنابراین باید کشوری را که نزدیک‌ترین cptone را به ایران دارد انتخاب کنید . به عنوان مثال یکی از کشور‌هایی که نزدیک‌ترین cptone را به ایران دارد اسپانیا می‌باشد .

تنظیم Caller ID برای FXS :

آخرین پارامتری که باید برای تنظیم FXS در روتر سیسکو خود وارد نمایید Caller ID می‌باشد . به کمک این پارامتر یک CID برای این خط تلفن تعریف می‌کنید تا برای هدایت تماس به سمت این پورت از آن استفاده نمایید .

برای تنظیم این پارامتر از کامند ذیل استفاده می‌کنیم .

Router (config)# voice-port 0/0/0
Router (config-voiceport)# station-id neme (اختصاص یک نام)
Router (config-voiceport)# station-id number (عدد مورد نظر که بهتر است شماره داخلی این تلفن باشد)

تنظیمات اولیه برای ماژول FXS در همین نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هرگونه مشکل یا ابهام در مورد این مقاله می‌توانید سوالات خود را از طریق دیدگاه‌ها با کارشناس ویپ سیسکو گروه تیلاتل در میان بگذارید .

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *