اخبار شبکه, مقالات شبکه

معرفی نسل ششم کامپیوتر و ربات های هوشمندی

 در این مقاله درباره تاریخچه نسل ششم کامپیوتر و ربات های هوشمندی مثل سوفیا صحبت کرده و فناوری های این نسل بررسی شده است

آنچه گذشت

نسل پنجم کامپیوترها اولین قدم به سمت تکنولوژی هایی با هوش مصنوعی بود و ایده هایی که در این نسل مطرح شد، در سال های بعد، باعث به وجود اومدن کامپیوتر هایی با قابلیت هوش مصنوعی شد و مهم ترین فناوری های مورد استفاده در این نسل، محاسبات موازی و برنامه نویسی منطقی بود که به پیشرفت ایده های موجود در این نسل کمک زیادی کرد، همچنین در مقاله قبلی، درباره نسل پنجم کامپیوتر و انقلاب هوش مصنوعی صحبت کردیم.

معرفی نسل ششم کامپیوتر

پس از موفقیت در ساخت کامپیوترهای هوشمند، ایده بعدی صنعت کامپیوتر طراحی سیستم هایی هست که مدارهای داخلی آن به وسیله دستگاه های مختلفی، از مغز و اندام های بدن انسان الگو برداری شده باشد و در واقع کامپیوترهایی هستند که همانند مغز انسان عمل می کنند و قادر خواهند بود که در مورد مسائل مختلفی فکر کنند و تصمیم بگیرند.

در سال ۲۰۱۷ بن گوئرتزل محقق و دانشمند در حوضه های هوش مصنوعی، این عنوان رو بیان کرد که در سال های آینده، ربات های انسان نما و هوشمند جایگزین بسیاری از مشاغل مختلف خواهند شد و او توضیح داد که این سیستم می تواند با مشکلاتی مانند گرسنگی و فقر در جوامع مبارزه کند و شرایط بهتری را برای بهبود زندگی مردم به وجود آورد و همچنین در آینده، با سطح بالای تکنولوژی و دانش عمیقی که دارند می توانند به محققین و دانشمندان ما در زمینه های پزشکی کمک کنند و در کشف و درمان بیماری های ناشناخته و ناعلاج، تاثیر گذار باشند.
در نهایت سال ۲۰۱۷ با رونمایی ربات سخنگوی سوفیا که در مراحل ابتدایی طراحی آن بودند، امکان رشد و به تحقق پیوستن این ایده ها رو تایید کردند.

سوفیا Sophia یک ربات انسان نما است که توسط شرکت هنگ کنگی طراحی و توسعه یافته است و توسعه سوفیا در ۱۹ آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی شروع شد و ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ در یکی از نشست های “کنفرانس ابتکار در سرمایه گذاری های آتی” در مصاحبه ای در حضور کارآفرینان و سرمایه گذاران در ریاض پایتخت کشور عربستان سعودی، نسخه اولیه تکمیل شده اون به نمایش گذاشته شد.

سوفیا در این مراسم تابعیت شهروندی عربستان سعودی دریافت کرد که او را به اولین ربات شهروند دارای ملیت و کشور تبدیل می کند و علاوه بر قابلیت های مختلف یک ربات مانند راه رفتن و حرف زدن، سوفیا دارای هوش مصنوعی، قدرت پردازش داده ها و اطلاعات تصویری و تشخیص چهره ها نیز است.
اون همچنین قادر به تقلید حرکات انسان و حالات چهره است و قادر به انجام مکالمات و بحث های ساده و از پیش تعیین شده مانند آب و هوا، توضیح و تفسیر کامل کارکرد خودش و موارد مشابه ای نیز هست.

سوفیا به شکل یک خانوم و بدون حجاب است و استایل و چهره اون از روی یک بازیگر و مدل مشهور، آدری هپبورن نمونه برداری شده است و در حال حاضر، در مناطق و مکان های عمومی شهر ریاض بصورت کنترل شده ای، طردد و فعالیت می کند تا بتواند با مردم ارتباط بیشتری بگیرد و کارکرد اون نیز مورد بررسی و بهبود قرار گیرد.

مانند نسل های قبل تر، ایده های زیادی در نسل ششم صنعت کامپیوترها نیز رخ داده است و شاهد رشد و تغییرات چشم گیری در آینده خواهیم بود و این صنعت تازه به وقوع پیوسته است و در آینده می توان انتظارهای حده اقلی از موارد زیر را داشته باشیم:

  1. افزایش سرعت عملکرد مدارها و بهبود کیفیت اون ها
  2. ساخت پردازنده هایی که از شبکه عصبی و نورون های مغز انسان الگو گرفته باشند
  3. استفاده از توانایی هایی در زمینه های تصمیم گیری، انعطاف پذیری، درک، تجزیه و تحلیل و مدیریت در ربات ها و کامپیوترهای هوشمند

بصورت کلی، به بازه ی زمانی که ایده ها، تغییرات و اتفاق های زیاد و مشابه هم برای یک هدف خاصی در صنعت کامپیوترها رخ داده، یک نسل از کامپیوتر نام گذاری می کنیم و در منابع اینترنتی مختلف، درباره نسل های زیادی از کامپیوتر صحبت شده و تا نسل ۱۰ کامپیوتر ها به بحث و گفت و گو پرداخته شده است ولی تا کنون، فقط پنج نسل از کامپیوترها به واقعیت پیوسته است که در این مقاله اتفاق های رخ داده در هر نسل رو بررسی کردیم.

همچنین نسل ششم تازه شکل گرفته و هنوز ایده های زیادی در حال مطرح شدن در این نسل هستند و باید در آینده شاهد به تحقق پیوستن این ایده ها باشیم و ایده نسل های بعد از نسل ششم، فقط بخاطر کنجکاوی یا پیش بینی های این صنعت رخ داده و در حال حاضر هیچکدوم از اون ها وجود خارجی ندارند.

مبارزه برای ادامه بقا

یکی از بزرگترین مشکلات بشر که تا کنون حتی پیشرفته ترین فناوری ها و بزرگترین دانشمندان نیز قادر به حل آن نبودند، مسئله مرگ و اتمام عمر زمینی انسان ها است و در سال های اخیر با افزایش مرگ و میر بخاطر بیماری های مختلف، انسان ها بیشتر از قبل نگران این موضوع و ادامه بقای انسان ها هستند.

تقریبا تا ۵ میلیارد سال دیگه، کره زمین بصورت کلی وارد ستاره خورشید می شود و برای همیشه نابود می شود و نسل انسان ها به صورت کامل منقرض خواهد شد، پس در حال حاضر یکی از اقدامات بشر بخاطر ادامه نسل انسان ها، کشف سیارات جدید مثل مریخ و فراهم کردن شرایط زندگی در اونجا هست.

ربات های هوش مصنوعی در اوایل برای کاربرد در زندگی روزمره و ساده تر کردن مسائل مختلفی به وجود اومدند ولی در حال حاضر مسئله مهمی که باعث طراحی و توسعه این گونه ربات ها مانند سوفیا شده است، مبارزه با انقراض انسان ها از راه های متعددی است.

در آینده یکی از اقداماتی که در این زمینه انجام خواهد شد، عمل های جراحی بسیار زیاد و پیوند انسان به ربات ها خواهد بود بصورتی که انسان رو فنا ناپذیر کنه و از این راه بتونیم از مرگ و میر و انقراض نسل انسان ها جلوگیری کنیم.

نتیجه گیری

چارلز بابیج یک دانشمند ریاضیدان بود که در سال ۱۸۱۹ میلادی، دستگاهی خودکار و مکانیکی به نام ماشین تفاضلی رو طراحی و توسعه داد و ماشین چارلز، دارای قسمت های مختلفی مثل چاپ اعداد و اطلاعات خروجی بر روی کاغذ، بخش نگه داری اطلاعات، بخش پردازش اطلاعات، کارت های پانج شده برای ورود اطلاعات به کامپیوترها بود.

چارلز بابیج همچنین تمامی ایده ها و مراحل کارکرد ماشین خودش رو در کتابی منتشر کرد که باعث شد دانشمندان زیادی در حوضه های مختلف، به صنعت محاسبات و ریاضی علاقه مند بشند و حدود یک قرن بعد از این اختراع و اختراعات مشابه اون، در اوایل جنگ جهانی دوم، جان ماکلی و جان آدام پرسپر اکرت از ایده های چارلز بابیج الگو گرفتند و در سال ۱۹۴۶ با پیشرفت هایی در زمینه های صنعت الکتریکی و الکتریسیته، توانستند ماشین انیاک رو طراحی کنند.

در انیاک، از لامپ خلاء، رله، خازن، کارت های پانچ شده، مقاومت و بسیاری از عناصر الکتریکی دیگه ای به کار رفته بود و برای محاسبات ریاضی در زمان جنگ جهانی دوم استفاده شد و ساخت این ماشین به نسل اول کامپیوتر معروف شد اما به دلایل مختلفی مثل اندازه بزرگ و مصرف زیاد انرژی، انیاک بعد از پایان جنگ، کنار گذاشته شد.

در سال ۱۹۴۸ میلادی، با اختراع ترانزیستورها پیشرفت جدیدی در نسل های کامپیوتر رخ داد و اون ها جایگزین لامپ های خلاء شدند و در نتیجه اندازه و مصرف انرژی کامپیوترها کاهش پیدا کرد و در زمینه هایی مثل امور تحقیقاتی و دولتی مورد استفاده قرار گرفتند و این پیشرفت ها به نسل دوم معروف شد.

با گذشت زمان، در سال ۱۹۵۸ میلادی، مجموعه ای از مدارهای الکتریکی مانند مقاومت، ترانزیستور، خازن و غیره رو بر روی یک سطح صاف کوچیک (برد) از جنس مواد نیمه رسانا از طریق اتصالات سیمی یا جریان برق، به همدیگه وصل کردند که باعث به وجود اومدن مدار مجتمع و ایده های زیادی از جمله ریز تراشه ها شد و پیشرفت های این دوره نیز به نسل سوم کامپیوتر معروف شد.

مشکلاتی که هنوز تا این نسل وجود داشت، مصرف انرژی زیاد و هزینه های زیاد نگه داری تجهیزات بود که در سال ۱۹۶۵ میلادی، ایده های تراکم سازی مدار های مجتمع و فشرده سازی قطعات و ابزار ها به وجود اومد که باعث کاهش چشم گیر اندازه کامپیوترها و مصرف انرژی اون ها شد و در نتیجه به تولید و طراحی ایده هایی مثل پردازنده ها و ریز پردازنده ها منجرب شد که به نسل چهارم نام گذاری شد.

در این نسل، تقریبا بیشتر مشکلاتی که در صنعت کامپیوتر ها وجود داشت حل شده بود و این صنعت به رشد خوب و استانداردی رسیده بود بصورتی که هر شخصی میتوانست از کامپیوتر برای کاربرد های خودش استفاده کنه و هیچ مشکلی در تولید انبوه این دستگاه ها وجود نداشت.

در سال ۱۹۸۰ میلادی، با توجه به رشد کافی کامپیوترها، ایده های هوش مصنوعی در این صنعت مطرح شد و سیستم هایی که بتوانند بدون برنامه ی قبلی و با دانش خودشون درباره مسائل مختلفی تصمیم گیری کنند، همچنین معماری های محاسبات موازی و برنامه نویسی منطقی برای کامپیوترها طراحی شد که به تولید اون ها متکی بر هوش مصنوعی کمک زیادی می کرد، پیشرفت های این دوره نیز به نسل پنجم معروف شد.

در نهایت، صنعت هوش مصنوعی شروع به رشد چشمگیر خودش کرد و ایده هایی مثل ربات سوفیا و موارد مشابه ای شروع به طراحی و تولید شدند که شروعی برای سیستم های هوش مصنوعی بود و به نسل ششم نامیده شد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *