مقالات آموزشی, مقالات شبکه

شرح وظایف یک پشتیبان شبکه

پشتیبان شبکه کیست و چه وظایفی به عهده دارد، یکی از سؤالاتی است که هنگام استفاده از خدمات شبکه  و پشتیبانی شبکه برای بسیاری از مدیران مطرح می‌شود. متأسفانه با وجود اهمیت امنیت و مانیتورینگ شبکه با استفاده از ابزارهای پایش شبکه ، بسیاری از افراد اطلاعات کمی در این حوزه دارند و همین مسئله باعث می‌شود که هنگام عقد قرارداد پشتیبانی شبکه ، متوجه اهمیت کارشناس پشتیبان شبکه جهت رفع مشکلات احتمالی نشوند.

به همین خاطر در این مقاله اطلاعات مفیدی در خصوص پشتیبان شبکه بیان شده است. به خاطر داشته باشید که شما می‌توانید برای نصب و راه اندازی شبکه که شامل مراحل مختلفی مانند طراحی شبکه ، کابل کشی شبکه و … می‌شود از خدمات مجموعه بهین ارتباط هوشمند تیلا استفاده کنید.

پشتیبان شبکه کیست؟

رایان

پشتیبان شبکه به شخصی گفته می‌شود که علاوه بر داشتن مهارت‌های تخصصی در زمینه شبکه های کامپیوتری، باید در زمینه نحوه ارتباط با افراد نیز مهارت داشته باشید. چرا که نیاز به پشتیبان شبکه معمولاً زمانی پررنگ می‌شود که نه تنها سیستم دچار مشکل شده و نیاز به یک متخصص دارد، بلکه مدیر مجموعه نیز به دلیل اختلال به وجود آمده نگران است و احتمالاً حوصله کافی برای رفع مشکل به وجود آمده را ندارد.

به همین خاطر فردی که مسئولیت پشتیبانی شبکه را به عهده دارد، باید بتواند در شرایط استرس‌زا، به خوبی از توانمندی‌های خود استفاده کرده و با کارفرما ارتباط خوبی برقرار کرده و خیال او را از بابت حل شدن مشکل راحت کند.

افرادی که در زمینه پشتیبانی شبکه های کامپیوتری در حال فعالیت هستند، معمولاً فارغ‌التحصیلان رشته‌های کامپیوتری، گرایش سخت افزار، نرم افزار و مهندسین برق هستند. البته این مسئله به این معنا نیست که برای فعالیت در این رشته باید حتماً در یکی از رشته‌های گفته شده تحصیل کرد، چرا که شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزش شبکه، مهارت‌های مورد نیاز را آموخته و فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای در این زمینه آغاز کنید.

 چه کسانی به پشتیبان شبکه نیاز دارند؟

به طور کلی، تمام مجموعه‌هایی که در حال بهره‌مندی از مزایای شبکه هستند، به حضور یک پشتیبان شبکه در کنار خود، چه به صورت حضوری و چه غیر حضوری نیاز دارند. بنابراین هر جا که ارتباط بیش از دو کامپیوتر از طریق شبکه با هم برقرار بود، به یک کارشناس پشتیبان، جهت رفع به موقع مشکلات احتمالی نیاز است. مسلماً هرچه که حساسیت امنیت داده‌ها و برقراری ارتباط درست در مجموعه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد، نیاز به یک پشتیبان نیز بیشتر می‌شود.

البته لازم به ذکر است که برای بهره‌مندی از مزایای پشتیبانی شبکه، نیازی به حضور مداوم کارشناس پشتیبان نیست. چرا که در اکثر موارد، شما می‌توانید از طریق برقراری یک تماس تلفنی با مجموعه‌ای که در حال استفاده از خدمات شبکه آن هستید، مشکل را به صورت ریموت و از راه دور شناسایی و رفع کنید.

وظایف پشتیبان شبکه چیست؟

پشتیبانی

نظارت بر تجهیزات شبکه

همان‌طور که می‌دانید برای اجرای شبکه نیاز به یک سری از تجهیزات نرم افزاری و سخت افزاری است. برای آنکه یک شبکه در بهترین حالت خود کار کند، باید تمامی تجهیزات به روز بوده و به درستی کار کنند. اما بررسی اینکه هر یک از بخش‌های شبکه به درستی کار می‌کنند یا نه، نیاز به به‌روزرسانی و تعویض دارند یا نه و موارد دیگر، به عهده کارشناس است.

رضایت مشتری

بررسی و نظارت بر ارتباطات

برای برقراری ارتباط بین سیستم‌های مختلف، از پروتکل‌های مختلفی استفاده می‌شود. نظارت بر عملکرد صحیح هر یک از این پروتکل‌ها به معنای نظارت بر عملکرد کلی سیستم و شبکه است. یک کارشناس شبکه، باید به صورت منظم تمامی راه‌های ارتباطی را زیر نظر داشته و از انتقال درست و امن داده‌ها، اطمینان حاصل کنند.

13 سال سابقه

ارائه گزارش منظم از نحوه عملکرد شبکه

در صورتی که پشتیبان شبکه به صورت منظم عملکرد شبکه شما را زیر نظر داشته باشد، می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلف، با در نظر داشتن معیارهای مختلف، گزارشی از نحوه عملکرد شبکه در اختیارتان قرار دهد. به عنوان مثال میزان پهنای باندی که هر برنامه استفاده می‌کند، سرعت اجرای دستورالعمل‌های مختلف و … با استفاده از تحلیل گزارش در بازه‌های زمانی مختلف، می‌توانید متوجه مشکلات احتمالی، فرسودگی تجهیزات و تغییرات مورد نیاز شده و به موقع دست‌به‌کار شوید.

13 سال سابقه

پیش بینی نیازهای احتمالی شبکه در آینده

یکی از چالش‌هایی که هنگام طراحی شبکه باید به آن توجه شود، نیاز مجموعه به شبکه در سال‌های آتی و پیش رو است. گاهی اوقات با افزایش و یا کاهش تعداد کارمندان، اضافه شدن خدمات جدید و … نیاز مجموعه تغییر کرده و همین مسئله منجر به تغییر شیوه طراحی شبکه می‌شود. یک پشتیبان شبکه باید بتواند نیازهای احتمالی مجموعه در سال‌های پیش رو را شناسایی کرده و با در نظر داشتن آن مسئولیت اجرای شبکه را به عهده بگیرد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *