بهین ارتباط هوشمند تیلا
021-91002727

آشنایی با پروتکل احراز هویت DKIM ایمیل

(DomainKeys Identified Mail (DKIM پیچیده ترین پروتکل تصدیق ایمیل می باشد، این مقاله به صورت اختصاصی به معرفی پروتکل DKIM خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید:

(DomainKeys Identified Mail (DKIM یک پروتکل است که به سازمان ها اجازه می دهد تا انتقال پیام را به گونه ای که توسط ارائه دهندگان ایمیل قابل تایید باشد، انجام دهند. این تاییدیه توسط احراز هویت رمزنگاری شده (Cryptographic authentication) و از طریق کلید های Public  و Private  انجام می پذیرد.

DKIM  کمی پیچیده می باشد، در ادامه سعی می کنیم، به زبانی ساده آن را برای شما شرح دهیم.

 

گام اول: شناسایی عناصر یک پیغام برای Sign در DKIM

یک فرستنده ایمیل ابتدا باید تصمیم بگیرد که کدام Elements های یک ایمیل را می خواهد در فرایند Sign  قرار دهد، آن ها باید تصمیم بگیرند که کل پیام (Header,Body) یا فقط یک یا چند فیلد خاص در هدر ایمیل در جریان این فرایند رمزنگاری قرار بگیرد.، Element هایی که قرار است در Sign DKIM  قرار بگیرند نباید در حین انتقال پیام تغییر کنند، در غیر اینصورت احراز هویت DKIM رد یا Fail  می شود.

برای مثال، اگر یک ایمیل از Yahoo  به Gmail   forward شود، یاهو یک متن در بالای ایمیل مانند (forward By yahoo mail)  اضافه می کند و Body  ایمیل دچار تغییر می شود، اگر Body  جز Element  های امضا شده در فرایند DKIM  باشد، احراز هویت در ایمیل Forward  شده Fail  خواهد شد.

با این حال، اگر تنها یک Element از Header مانند فیلد From در فرایند امضای DKIM قرار گرفته باشد، و ایمیل از Yahoo به Gmail  forward شود، احراز هویت DKIM  تایید می شود، زیرا آن بخشی از ایمیل که تغییر کرده است در فرایند امضای DKIM  قرار نگرفته بوده است.

گام دوم: فرایند رمزنگاری

فرستنده باید یک سری تنظمیات بر روی Platform ایمیل خود انجام دهد، که به صورت خودکار یک Hash از Element هایی که قرار است در فرایند Sign قرار بگیرند ساخته شود. فرایند Hash، متن را تبدیل به یک رشته متنی منحصر بفرد می کند.

<From: Ehsan Ataei <IT@PardisMail.com

Subject: Testing

:Maps to the following unique hash string

3303baf8986f910720abcfa607d81f53

قبل از ارسال ایمیل، رشته متنی Hash  شده با استفاده از Private Key  رمزنگاری می شود، کلید خصوصی از ترکیب نام دامنه و Selector (هر اسمی امکان پذیر می باشد، بیشتر بر اساس نوع کاربری ایمیل انتخاب می شود) ساخته می شود، که به شما این قابلیت را می دهد که چندین کلید خصوصی قانونی برای یک دامنه داشته باشید( که برای مدیریت ایمیل و اهداف امنیتی مهم می باشد)، و فقط فرستنده به کلید خصوصی دسترسی دارد. بعد از کامل شدن فرایند رمزنگاری ایمیل ارسال می شود.

 

گام سوم: تایید DKIM Signature با کلید عمومی:

Mail سرور گیرنده بعد از دریافت ایمیل، متوجه می شود که ایمیل دارای امضای DKIM  می باشد، که نشان دهنده نام دامین و Selector  است که فرایند رمزنگاری را امضا کرده اند، دریافت کننده ایمیل یک پرس و جو Query DNS برای پیدا کردن کلید عمومی براسا Domain\Selector  برای تایید امضا انجام می دهد.

کلید عمومی دارای خصوصیات منحصربفردی است که تنها با کلید خصوصی که ایمیل را امضا کرده است، مطابقت دارد،که به عنوان keypair match هم شناخته می شود، که ارائه دهندگان ایمیل را قادر به رمزگشایی امضای DKIM   و بدست آوردن رشته اصلی Hash میسازد.

ارائه دهندگان ایمیل  سپس با استفاده از Element های شرکت کننده در امضای DKIM دوباره یک Hash از این عناصر میسازد، سپس هش را با هش بدست امده از DKIM Hash مقایسه می کند، اگر دو Hash  با هم مطابقت داشته باشند، ما می دانیم که:

  • دامنه با امضای DKIM مالک ایمیل می باشد، در غیر اینصورت فرایند رمزگشایی در وهله اول کار نخواهد کرد.
  • عناصر ایمیل که توسط DKIM امضا شده بودند در هنگام ارسال تغییری نکرده اند (زیرا اگر تغییر کرده بودند، Hash ها با یکدیگر مطابقت نداشتند).

 

ارائه دهندگان ایمیل که امضای DKIM را تایید می کنند، می توانند از اطلاعات مربوط به امضاکننده به عنوان بخشی از یک برنامه برای کاهش حملات Spam,Spoofing و Phishing  استفاده کنند، هر چند که DKIM به دریافت کنندگان ایمیل برای انجام، اقدامی خاص کمک نمی کند، بستگی به پیاده سازی DKIM می توان اطمینان حاصل کرد که پیام در نقل و انتقالات دستخوش تغییرات بوده است یا خیر

 

مشکل DKIM این است که به دلیل اجرای سخت پیاده سازی، فرستنده های کمتری آن را قبول کرده اند، این نقطه ضعف بدان معنی است که عدم وجود امضای DKIM لزوما نشان دهنده جعلی بودن ایمیل نیست، بنابراین DKIM یک راه قابل اعتماد برای تایید هویت فرستنده نیست، علاوه بر این DKIM برای کاربر نهایی غیر فنی قابل مشاهده نیست، و هیچ کاری برای جلوگیری از جعل هویت Header From  دامین نمی کند.

DMARC، آخرین و پیشرفته ترین پروتکل در احراز هویت ایمیل می باشد و این مشکل را با تضمین اینکه دامنه قابل مشاهده برای کاربر نهایی همان دامنه ای است که توسط SPF و DKIM بررسی و تایید شده است حل می کند. علاوه بر این، ارائه دهندگان صندوق پستی را با دستورالعمل مشخصی در مورد اینکه کدام ایمیل ها باید توسط DKIM  احراز هویت شوند و کدامیک نه کمک رسانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *