مقالات آموزشی, مقالات شبکه

نحوه ی افزایش امنیت وردپرس در مقابل نفوذ هکرها

نحوه ی افزایش امنیت وردپرس در مقابل نفوذ هکرها

در این مقاله قصد داریم شما را با نحوه ی افزایش امنیت وردپرس در مقابل نفوذ هکرها آشنا کنیم با ما همراه باشید:

هر سایتی که راه اندازی می کنید می تواند در معرض حملات توسط هکرها قرار داشته باشد و امنیت وب سایت شما به صورت ۱۰۰ درصد نیست. در این مقاله به آموزش هایی برای افزایش امنیت سایت هایی که با سیستم مدیریت محتوا وردپرس پیاده سازی شده اند خواهیم پرداخت.

نحوه ی افزایش امنیت وردپرس در مقابل نفوذ هکرها

خیلی پلاگین ها در اینترنت وجود دارند که با شعار های مختلف مانند امنیت وردپرس و … در بین کاربران رایج هستند ولی نکته اصلی قبل از همه این ها این است که راه های نفوذی سایت شما چه چیز هایی هستند و شما بتوانید آن ها را کنترل کنید و پس از سپری کردن این مرحله برای اطمینان بیشتر از این پلاگین های امنیتی استفاده کنید.

برای داشتن یک وب سایت با امنیت خوب چه کارهایی را باید انجام دهیم ؟

  1. هر گونه پلاگین اضافه ، فایل و یا اسکریپت های اضافی در هاست خود را پاک کنید.
  2. اگر سایت شما قبلا مورد نفوذ هکر ها قرار گرفته است ، راه نفذی قبلی آن ها را شناسایی و برطرف کنید.
  3. تجربه های رایج سایر کاربران وردپرس در زمینه هک را در انجمن های مختلف جستجو کنید و آن ها را در سایت خود برسی کنید.
  4. از تمام پلاگین ها و پوسته های موجود در وردپرس خود اطمینان حاصل کنید که غیر قابل نفوذ باشند. ( قبل از نصب پلاگین به امتیازآن  در بین سایر کاربران توجه کنید )
  5. پلاگین های خود را به روز رسانی کنید تا باگ ها و مشکلات آن بر طرف شود.
  6. از امنیت کلمه عبور خود اطمینان حاصل کنید و اگر آن را قبلا به شخص دیگری داده اید آن را عوض کنید و ترجیحا از Password Generator استفاده کنید.

سایت شما هک شده و شما می خواهید که بدون مراجعه به یک متخصص در این زمینه ، هک سایت خود را رفع کنید که در اینجا چند راه حل ساده را برای این کار به شما معرفی می کنیم :

 

اولین مرحله ( سایت خود را اسکن کنید )

تعداد زیادی پلاگین برای اسکن سایت وجود دارد اما ساده ترین راه برای اسکن سایت استفاده از یک اسکنر آنلاین می باشد. اگر قصد استفاده از پلاگین اسکن دارید می توانید از پلاگین حرفه ای Wp Scan استفاده کنید ولی استفاده از اسکنر های آنلاین به شما این امکان را می دهد تا بفهمید مشکل اصلی سایت شما در کدام قسمت آن است. اگر خوش شانس باشید اسکنر فایل های مخرب و آلوده را به شما نشان خواهد داد و قدم بعدی حذف این فایل ها و یا کد های مخرب می باشد.

 

دومین مرحله (حذف کد های مخرب )

قبل از شروع این مرحله یک بک آپ کامل از سایت خود با استفاده از پلاگینی مانند Backup Buddy بگیرید که این پلاگین خود دارای یک اسکنر آسیب پذیر نیز می باشد . شایع ترین کدهای مخرب معمولا در پلاگین ها و یا پوسته ها یافت می شود ، اگر چه هسته اصلی وردپرس نیز گاهی اوقات تحت تاثییر این کدهای مخرب قرار می گیرند. هنگامی که تمام فایل های خود را بک آپ گرفتید و بر روی سیستم خود آن ها را داشتید ، فایل هایی مخربی که اسکنر به شما نشان داده است را باز کنید و بعد کدهای مخرب را پیدا کنید. پس از پیدا کردن کدهای مخرب آن قطعه کد را در اینترنت جستجو کنید و کد صحیح آن را پیدا کنید و آن را با کد فعلی خود جایگزین کنید و اگر نتیجه ای پیدا نکردید آن قطعه کد را پاک کنید. چنانچه قطعه کد های مخرب مورد نظر مربوط به پلاگین خاصی می باشد بهترین کار حذف آن پلاگین می باشد.

 

سومین مرحله ( آپلود فایل ها بر روی هاست )

پس از این که کد های مخرب را از بین بردید ، فایل های مورد نظر را با استفاده از یک FTP  ( مانند FileZilla ) بر روی هاست خود بارگذاری کنید ، سپس مجددا سایت خود را توسط اسکنر مورد نظر خود اسکن کنید و برسی کنید که تعداد خطاها و کدهای مخرب از بین رفته است و یا کمتر شده است یا نه ! اگر تعداد خطاها ، کدها و یا فایل های مخرب کمتر شده بود شما چند مرحله پیشرفت کرده اید و می توانید دوباره سایر فایل هایی که توسط اسکنر به شما نشان داده شده است را برسی کنید. اگر مجددا همان تعداد خطا را مشاهده کردید نا امید نشوید و این بار با دقت بیشتری این کار را انجام دهید و در برسی خود در بین کدها بیشتر جستجو کنید و خطای کدهای خود را پیدا کنید.

 

چهارمین مرحله ( کلمه عبور های خود را عوض کنید )

از آنجایی که سایت شما قبلا مورد نفوذ قرار گرفته است و هک شده است ، کلمه عبور های شما نیز دیگر امنیت لازم را ندارند.

کلمه عبور های زیر را عوض کنید :

  • DataBase
  • Wp Admin (مدیریت وردپرس )

 

برای امنیت بیشتر کلمه عبور هاست خود را نیز عوض کنید و همچنین بر روی مسیر مدیریت وردپرس خود نیز یک کلمه عبور تعریف کنید ( www.yoursite.com/wp-admin )

استفاده از این چهار مرحله برای از بین بردن فایل ها و کدهای مخرب و همچنین خارج شدن سایت شما از لیست سیاه گوگل کافی می باشد.

آیا این مراحل برای داشتن یک وب سایت با امنیت کامل کافی است ؟ خیر کامل شدن امنیت وب سایت شما شامل مراحل بسیار زیادی است که بسیاری از آن ها در تجربه های مختلف در این زمینه و همچنین شناسایی اولین راه نفوذ هکر ها می باشد ولی برای کاربری که اطلاعات زیادی در زمینه امنیت ندارد این چهار مرحله کمک بسیار زیادی می کند تا سایتی تقریبا مطمئن داشته باشند.

هسته اصلی وردپرس به صورت کلی دارای امنیت کاملی می باشد و معمولا هک هایی که مشاهده شده از طریق پلاگین ها و پوسته های غیر فنی و مشکل دار بوده است ولی همیشه راه های نفوذ از پلاگین ها و پوسته ها نیست.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *