معرفی حافظه کش و کاربردهای آن پشتیبانی VOIP

در این مقاله قصد داریم تا شما را با موارد زیر اشنا کنیم با ما همراه باشید:

  • حافظه پنهان یا cache.
  • حافظه کش کجا قرار دارد؟
  • کاربرد حافظه کش چیست؟
  • انواع حافظه cache.
  • حافظه پنهان cache درانواع گوشی تلفن.
حافظه کش کجا قرار دارد؟

این حافظه در بین رم و پردازنده قرار دارد و کاری که انجام می دهد این است که مقداری از اطلاعات رم را در خود نگه داشته و باعث بالا رفتن سرعت پردازش پردازنده خواهد شد.این حافظه باعث می شود تا دسترسی پردازنده به اطلاعات سریعتر شود. همچنین سرعا این حافظه از رم بیشتر می باشد.

کاربرد حافظه کش چیست ؟

همانطور که م یدانید پردازنده ها دارای بالاترین سرعت در بین قطعات کامپیوتری می باشند و کاری که انجام می دهند این است که دستورات سیستم عامل را گرفته و عمل پردازش را روی آنها انجام دهند.این عملیت دارای سرعت بالایی بوده و در صورتی که حافظه کش دارای ظرفیت بیشتری باشد اطلاعات بیشتری را می تواند در خود نگهدارد.چیپستها نیز دارای ظرفیت کمتری نسب به حافظه کش می باشند در نتیجه اطاعات کمتری را نیز می توانند ذخیره کنند و دارای سرعت پایینتری نسبت به این حافظه می باشند.هارد نیز که محل ذخیره عکس ها ، فیلم ها و نصب نرم افزارها می باشد نیز قادر به مدیریت فایل ها نخواهد بود و سرعت آن پایین می باشد.بنابراین حافظه کش بین رم و پردازنده قرار می گیرد تا بتوان اطلاعاتی که از هارد وارد رم شده است را در خود نگه دارد و سرعت پردازنده را بالا برد.این حافظه همچنین به ذخیره داده هایی که cpu  برای دستکاری نیاز دارد می پردازد.

کاربرد-حافظه-کش-چیست

انواع حافظه cache
  • کش لایه یک یا L1 : اصلی ترین حافظه کش و دارای ظرفیت  بسیار کوچک .

لایه دوم و سوم  داراس ظرفیت بیشتر و زمان دسترسی بیشتر بین ۲۵۶ کیلوبایت تا ۱ مگابیت می باشد. کش لایه 1 دارای بالاترین سرعت به دلیل نزدیک تر بودن به پردازنده نسبت به بقیه لایه ها است و زمان انتقال اطلاعات در این لایه از لایه دوم و سوم کمتر می باشد.

  • کش لایه دو یا L2 : که لایه میانی است و بین لایه اول و سوم قرار گرفته است.

در صورت پیدا نشدن اطلاعات مورد نیاز در لایه اول سیستم به لایه دوم رفته و به جستجو اطلاعات در این لایه خواهد پرداخت. در بعضی از مواقع L2 بخشی از cpuبوده  اما در بعضی از مواقع یک چیپست جداگانه بین سی پی یو و رم می باشد.این لایه کندتر از لایه اول و دارای ظرفیت بیشتری نسبت به لایه اول می باشد. این لایه دارای حجمی بین ۲۵۶ تا ۸ کیلوبایت می باشد.

  • کش لایه سوم L3  : این لایه در بین لایه اصلی و لایه سوم و روی مادر برد قرار دارد.

در صورت پیدا نشدن اطلاعات مورد نیاز در لایه دوم سیستم به لایه سوم رفته و به جستجو اطلاعات در این لایه خواهد پرداخت.همچنین این لایه دارای سرعت  پایین تر و ظرفیت بیشتری می باشد و از بوجود آمدن موانع هنگام استفاده و دریافت اطلاعات از رم جلوگیری خواهد کرد.این لایه دارای ظرفیتی بین۴ مگابایت تا ۵۰ مگا بایت کیلوبایت می باشد. سی پی یوهای مدرن فضای زیادی را به لایه سوم اختصاص می دهند.

حافظه پنهان cache درانواع گوشی تلفن

در صورتی که بر روی موبایل خود نرم افزار جدید نصب کنید به ایجاد یک حافظه کش جدید پرداخته اید و در صورتی که تعداد این نرم افزار ها در گوشی شما زیاد شود و نرم افزارهای جدید نصب کنید امکان پر شدن حافظه پنهان شما وجود خواهد داشت که در صورت پر شدن حافظه پنهان ، حافظه اصلی شما شروع به پر شدن خواهد کردزمانی که به نصب یک برنامه می پردازید در واقع شما در ایجاد حافظه پنهان نقش داشته اید و به طور اتوماتیک آن برنامه فضایی را در کش اشغال خواهد کرد. خود شما در پر شدن فضای اصلی ، نقش موثری دارید. زیرا اگر برنامه را نیز از گوشی خود پاک کنید باز هم این فضا در گوشی شما باقی خواهد ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *