تفاوت های میان سیستم عاملهای لینوکس و ویندوز پشتیبانی VOIP

تفاوت های میان سیستم عاملهای لینوکس و ویندوز پشتیبانی VOIP

در ابتدا دانستن این موضوع ضروری است که لینوکس در واقع نمونه متن باز یونیکس بوده و مطابق با استاندارد POSIX ساخته شده است بنابراین می توانید لینوکس را از نوادگان یونیکس بدانید.

مقایسه لینوکس و ویندوز

یک تفاوت که بین لینوکس و ویندوز سرور وجود دارد این است که لینوکس یک سیستم عامل متن باز بوده که کاربرانی که از آن استفاده می کنند قادر به تغییرات مورد نظر خود در آن می باشد و می توانند هر گونه که می خواهند آن را تغییر دهند زیرا کابران به کدهای این نرم افزار دسترسی خواهند داشت این در صورتی است که در ویندوز سرور چنین امکانی وجود ندارد و کدهای این سیستم عامل سری بوده و کاربران امکان ایجاد تغییر در این کدها را ندارند.بنابراین سیستم عامل ویندوز امکان کپی کردن را به کاربران خود نمی دهد و این سیستم عامل مانند لینوکس رایگان نمی باشد.

 

آیا ” آینده را مایکروسافت میسازد ” ؟

همانطور که گفته شد سیستم عامل لینوکس یک سیستم عامل متن باز می باشد بنابراین محصول مشترک هیچ کشور یا سازمانی نیست و در واقع این سیستم عامل توسط کاربران خود ساخته شده است و تعداد این کاربران برنامه نویس چیزی حدود 4000 هزار نفر می باشد.اما همانطور که می دانید برنامه نویسان کمپانی مایکروساف 10 هزار نفر بوده که این تناقش در تعداد نشان دهنده تفاوت در قیمت و کیفیت این دو سیستم عامل می باشد.

 

تفاوت دیگری که این دو سیستم عامل با یکدیگر دارن این است که شما قادر نخواهید بود برنامه های اجرایی در لینوکس را در ویندوز نیز اجرا کنید مگر با استفاده از شبیه سازها.

تفاوت دیگر این سدو سیستم عامل این است که لینوکس دارای ویژگی استفامت و پایداری بوده و به راحتی حراب نخواهد شد همچنین این سیستم عامل به مرور زمان نیاز به بوت شدن دارد و برخی از آنها نیاز به راه اندازی مجدد برای مدت زمان طولانی خ=نخواهند بود. در صورتی که برخی از ورژنهای سیستم عامل ویندوز به دفعات زیاد نیاز به بوت شدن پیدا خواهند کرد.

سیستم عامل ویندوز برای نصب بر روی سیستم به پردازنه قوی نیاز دارند این در حالی است که برخی از ورژن‌های نوین تر لینوکس به عبارت “نصب یکبار برای تمام عمر” شهرت داشته وامتیاز که این ورژنها دارا می باشند این است که بدون نیازمند بودن به بوت می توانند به ورژن های به روز تر ارتقا پیدا کنند.

لینوکس و امنیت آن

همانطور که می دانید امروزه و در جوامع کنونی یکی از معضلات و نگرانی ها از بین رفتن اطلاعات می باشد . سیستم عامل لینوکس در زمینه امنیت بسیار قدرتمند می باشد و این در حالی است که سیستم عامل ویندوز در این زمینه ضعیف بوده و قادر است تا امنیت را بوسیله نرم افزار های امنیتی نظیر آنتی ویروس ها و…  ایجاد کند.این در حالی است که این ابزار ها به طور پیش فرض در لینوکس بارگذاری شده باشد چرا که از نخست لینوکس برای استفاده چند کاربری و شبکه ای مهیا گشته  و  رعایت مسائل امنیتی از مهمترین و ویژه‌ترین مسائلی است که سازندگان آن با این مورد روبرو می باشند.

 

در سیستم عامل لینوکس به دلیل متن باز بودن آن کاربران می توانند نواقص امنیتی آن را برطرف کنند اما در ویندوز برای برطرف شدن این نواقص باید به انتظار نسخه جدید آن نشست.

همچنین تا به امروز هیچ ویروسی برای سیستم عامل لینوکس شناخته نشده این در حالی است که برای سیستم عامل ویندوز هر سال حدود ۱۰۰۰ویروس و کرم  شناخته می شود. حدود 70% سایت های دنیا بر روی لینوکس و آپاچی قابل اجرا می باشند.
همچنین علت دیگر وجود ویروس برای سیستم عامل وینوز می توان این باشد که کاربران ویندوز از یک برنامه خاص مثل اینترنت اکسپلورر استفاده خواهند کرد و ساخت یک نوع از ویروس باعث خرابی خواهد شد در صورتی که در لینوکس شما قادر به استفاده از اپلیکیشن‌های مختلفی خواهید بود که این باعث شده ویروس نویسان نتواند یک الگوی همه فن حریف برای کاربران لینوکس پیدا کنند . به همین علت  ویروس نویسان تکاپوی خود را صرف ویندوز می کنند چرا که 100% ویروس سازی برای ویندوز جوابگو خواهد بود. همچنین ویروس های ویندوز بر روی سیستم عامل  لینوکس تاثیری نخواهد داشت.
از لینوکس برای مواردی مانند دستگاه چک کردن برای اتصالات شبکه دیواره آتش، مسیر یاب‌ها و… می توان استفاده کرد  همچنین لینوکس یک سیستم پرتابل و پویا بوده و قابل حمل در یک سی دی می باشد.
لینوکس بهتر است یا ویندز10

این دو سیستم عامل در واقع یک رابط کاربری بوده که برای مدیریت سیستم طاحی شده است.

این دو سیستم عامل دارای شباهتها و تفاوتهایی می باشند . تفاوتهای این دو سیستم عامل در نحوه کار و نوع برقراری ارتباط با کاربران قابل مشاهده می باشد.

همچنین سیستم عامل ویندوز یک محصول تجاری و در انحصار شرکت مایکروسافت می باشد این در حالی است که سیستم عامل لینوکس رایگان بوده و تحت مدیریت و پشتیبانی هیچ شرکتی نمی باشد.

کلید اصلی تفاوت لینوکس و ویندوز 

همانطور که می دانید در دنیای امروز سیستم عامل ویندوز در میان کاربران سیستم ها خانگی بیشترین طرفدار را دارد. این سیستم عامل از یک رابط گرافیکی ساده بهره برده است بنابراین افرادی که از دانش اندکی نسبت به کامپیوتر بهره برده اند قادر به کار با آن می باشند.

اما افرادی که از سیستم عامل لینوکس استفاده می کنند نقطه ضعف سیستم عامل ویندوز را نوعی عدم ثبات آن می‌دانند و ادعا می‌کنند که این سیستم عامل قابل اعتماد نبوده و احتمال دارد به آسانی دچار اختلال شود.

چکیده تفاوت لینوکس و ویندوز

هدفی که سیستم عامل ویندوز به دنبال آن است جلب رضایت کاربران و ایجاد فضای گرافیکی برای تشکیل ارتباط و سهولت انجام پروسه کاری می باشد این در حالی است که سیستم عامل لینوکس لینوکس برای متخصصان و برنامه نویسان به شدت جذاب و جالب و گاهی اوقات به شدت دشوار و سخت برای افراد عادی خواهد بود.

هدف سیستم عامل  لینوکس تسریع سرویس دهی در جهت زیرساخت‌های شبکه می باشد این سیستم عامل در زمینه سرور عملکرد بهتری نسبت به سیستم عامل ویندوز داشته اما هیچگاه نباید از گفتمان میزان دانش اشخاص در برخورد با سیستم عامل ها بگذریم.